جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لکه چای روی دندان

لکه چای روی دندان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

لکه چای روی دندان

به این محتوا امتیاز دهید

آیا چای دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند؟

به عنوان یک عاشق چای، حتماً حداقل یک بار این سوال را از خود پرسیده اید که آیا چای دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند؟ بله، چای دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند به خصوص چای سیاه بیشترین پتانسیل ایجاد لکه چای روی دندان را دارد. به طور طبیعی، اگر از بهداشت معمول دندان پیروی نکنید و غذاهای اسیدی یا نوشیدنی‌های اسیدی مصرف کنید، دندان‌های شما لکه‌دار می‌شوند. چای این سناریو را بدتر می‌کند زیرا تانن های موجود در آن در سطح مولکولی روی دندان‌های شما می چسبد.

در اینجا، در مورد اثرات چای بر روی دندان‌ها، ذرات ریز موجود در چای، انواع مختلف چای، و سرنخ‌هایی در مورد راه‌های کاهش لکه‌چای روی دندان صحبت خواهیم کرد. ما معتقدیم که تجربه بهترین معلم است. پیشنهاد می‌کنیم برای خود یک فنجان چای بنوشید و از خواندن این نوشته در حین نوشیدن آن لذت ببرید. در پایان با بهترین روش از بین بردن لکه چای روی دندان آشنا خواهید شد.

آیا چای دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند؟

آیا چای دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند؟

بله، با باقی گذاشتن ترکیبی، یعنی تانن، دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند. همه ما می‌دانیم که بیشتر چیزهایی که می خوریم یا می نوشیم این پتانسیل را دارند که رنگ دندان‌های سفید مرواریدی ما را به رنگ زرد یا تیره تر تغییر دهند. دلیل اصلی این تغییر رنگ معمولاً عوامل مرده هستند که کروموژن نامیده می شوند. اما در مورد چای، این عوامل تانن هستند.

نیروی محرکه لکه چای روی دندان

چای نیز برای تغییر رنگ دندان‌ها شناخته شده است، اما چرا چای دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند؟

چای دارای ذرات کوچکی به نام “تانن” در آن است که دندان‌های شما را به موقع زرد می‌کند. تانن‌ها می‌توانند روی دندان‌های صاف شما قرار بگیرند. دندان‌های شما در سطوح میکروسکوپی آنقدر صاف نیستند و تانن ها خود را در برخی مکان های ناهموار پیدا می کنند تا در آن گیر کنند. وقتی مدتی گیر می کنند، دندان‌های شما زرد میشوند.

تانن چیست؟

تانن ها ترکیب شیمیایی طبیعی گیاهان هستند. آنها همچنین اسید تانیک نیز نامیده می شوند. تانن ها در دانه های حبوبات، غلات، میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. برخی از نوشیدنی ها دارای حجم بالایی از تانن هستند. شراب، چای و سیب. بیشتر این نوشیدنی ها رنگ خود را از تانن موجود در آنها می‌گیرند. رنگ غالب تانن در چرم حیوانات نیز استفاده می‌شود.

آنها عملکردهای مختلفی مانند کمک به رشد گیاهان و محافظت در برابر حیوانات دارند. این همان مزه تلخ و خشکی دهان پس از نوشیدن شراب یا چای است. علاوه بر این، تانن ها همچنین برای محافظت از درختان در برابر آتش شناخته شده اند.

بیشتر بخوانید
درمان خانگی دندان‌های حساس     

تانن ها برای بدن شما مضر نیستند. حتی برخی منابع ادعا می کنند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند و از تشکیل برخی از باکتری‌ها و ویروس ها در بدن شما جلوگیری کنند.

لکه نگرفتن: میزان لکه چای روی دندان

لکه نگرفتن: میزان لکه چای روی دندان

برای هر نوع چای، احتمال لکه‌دار شدن دندان‌ها هنگام نوشیدن آن ها کمتر یا بیشتر است. به غیر از محتوای تانن و کروموژن ها، سطح اسیدیته چای شما نیز مهم است. هرچه چای شما اسیدی تر باشد، شانس بیشتری برای تغییر رنگ دندان‌ها دارید.

آیا چای سیاه دندان‌ها را لکه‌دار می‌کند؟

 بله، متأسفم که این حقیقت را اینطور اعلام می کنم، اما سطح بالای تانن و سطح اسیدی چای سیاه باعث می‌شود این نوع چای دندان‌های شما را لکه‌دار کند. بسیاری از ما عاشق چای سیاه هستیم، اما اگر می‌خواهید بین عشق به چای و دندان‌های سفید یکی را انتخاب کنید، باید تعادلی برای جلوگیری از لکه چای روی دندان‌ هایتان پیدا کنید.

سطح تانن در چای سیاه به قدری بالاست که حتی می‌توانید آن را به تنهایی احساس کنید زیرا دهان شما را خشک می‌کند و طعم تلخی دارد. سطح pH چای سیاه نیز پایین است و آن را برای دندان‌های شما بدتر می‌کند. طبق یک مطالعه، با اولین جرعه از چای سیاه، سطح pH دندان‌های قوامی شما کاهش می یابد. در مصرف طولانی مدت مینای دندان را فرسایش می‌دهد و سپس لکه‌ها روی آن مکان های فرسایش یافته قرار می‌گیرند.

برخی از انواع چای سیاه عبارتند از:

  • چای انگلیسی
  • ارل گری
  • سیاه سیلان
  • آسام سیاه

با استفاده از برخی تکنیک ها و نکات می‌توانید اثرات تغییر رنگ آن را به حداقل برسانید.

سطح اسیدی چای

اسیدیته

سطح اسیدی چای تاثیر مهمی بر روی دندان‌های شما دارد. به غیر از تانن، سطح اسیدی پایین چای نیز به دلایل مختلف می تواند رنگ دندان شما را تغییر دهد. دمنوش های گیاهی معمولا از گل ها و میوه های اسیدی تهیه می شوند. هنگامی که دمنوش گیاهی مانند چای شاه توت می‌نوشید، ممکن است سطح خارجی دندان (مینای دندان) شما را فرسایش داده و قسمت داخلی (عاج) را در معرض دید قرار دهد.

مینای دندان شما دلیل اصلی سفید شدن دندان‌های شماست و زمانی که لکه‌دار می‌شود یا فرسایش می یابد تغییر رنگ ایجاد می‌شود. از طرف دیگر عاج شما مانند مینای دندان سفید نیست و هنگامی که در معرض دید قرار می گیرد تصویر زرد رنگی به دست می آید.

این فرایند، دمینرالیزاسیون نیز نامیده می‌شود. هنگامی که دندان‌های شما دمینرالیزه می شوند، سطح در برابر عوامل مرگ آسیب پذیرتر می‌شود، آنها با کمک یک سطح ناهموار تازه فرسایش یافته بیشتر به دندان‌های شما می چسبند. برای داشتن لبخندی سفیدتر، بهتر است از مصرف چای اسیدی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید
کانتورینگ دندان: هنر تغییر شکل دندان‌ها

سطح اسیدی توصیه شده برای چای شما حدود ۵.۵ الی ۷ pH است. هر چه سطح pH کمتر باشد، چای شما اسیدی تر می‌شود. برخی از سطوح متوسط pH چای عبارتند از:

  • چای شاه توت PH 2.5
  • ارل گری PH 4.5
  • چای سیاه ۵ PH
  • چای اولانگ ۵.۵ تا ۷ PH
  • چای سبز ۷ تا PH 10
  • چای سبز برای دندان‌های کدر

چای های سبز در واقع چای های فوق العاده ای هستند، آنها بوی بسیار خوبی دارند و طعم آنها ممکن است شما را در حالات جادویی قرار دهد. آنها با بسیاری از فواید سلامتی نیز مانند: بهبود عملکرد مغز، افزایش چربی و کاهش بوی بد دهان. اما این بدان معنا نیست که آنها در مورد لکه کردن دندان‌های شما بسیار بی ضرر هستند. اگر زیاد مصرف کنید به مرور زمان دندان هایتان را لکه‌دار می کنند.

برخلاف چای سیاه، چای سبز رنگی کدر به جا می گذارد. در نگاه اول به راحتی قابل تشخیص نیست. این دوباره برای محتوای تانن چای سبز است که باعث تغییر رنگ دندان‌های شما به موقع می‌شود

همه چای ها لکه بر جای می گذارند؟

بله، برخی از چای ها باعث ایجاد لک کمتری می شوند، اما صحبت در مورد چای های بدون لکه سخت است. این دمنوش‌ها نسبت به سایر چای‌ها باعث ایجاد لکه‌های کمتری می‌شوند. جالب اینکه یک نوع چای وجود دارد که به شما دندان‌های سفیدتری می‌دهد به نام چای نعناع.

چای سفید: چای سفید برای دندان‌های سفید. چای سفید مانند چای سبز و سیاه تولید می‌شود، اما تفاوت آن در فرآوری نشدن آن است. همچنین برای بدن شما مفید است و می‌توانید بدون ایجاد لکه چای روی دندان از آن لذت ببرید.

چای نعناع فلفلی: جالب است که چای نعناع فلفلی نه تنها بدون ایجاد لکه است، بلکه دارای اثر سفیدکنندگی نیز می‌باشد. می‌توانید از طعم زیبای آن لذت ببرید درحالی‌که نگران لکه چای روی دندان خود نیستید.

چای رویبوس: تصور می‌شود که چای رویبوس روی رنگ دندان‌های شما تأثیری ندارد. مثل چای سیاه یا سبز با مواد گیاهی آن نیست. Aspalathus linearis  گیاه رویبوس است که از آن ساخته شده است. این گیاه تانن ندارد. اگر نگران لکه چای روی دندان هستید، این یک انتخاب مطمئن است.

آیا چای بیشتر از قهوه دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند؟

از شنیدن این موضوع شگفت‌زده خواهید شد، اما، بله، چای بیشتر از قهوه دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کند. به‌طورکلی، برخلاف قهوه، چای دارای تانن بیشتری است. ما می‌دانیم که اگر مقدار زیادی تانن وجود داشته باشد، نوشیدنی یا غذایی که مصرف می‌کنید باعث ایجاد لکه‌های بیشتری می‌شود، اما باتوجه‌به این اطلاعات، دوستداران قهوه ممکن است دندان‌های سفیدتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید
بلیچینگ دندان در گیشا

چگونه از دندان‌های خود در برابر لکه‌ها محافظت کنیم؟

چگونه از دندان‌های خود در برابر لکه‌ها محافظت کنیم؟

لذت بردن از یک فنجان چای و محافظت از دندان‌های خود در برابر زرد شدن آنها یک رؤیا نیست. شما می‌توانید برخی از مواد افزودنی را اضافه کنید، برخی از روش‌ها را امتحان کنید و همچنین نوع چای را که می‌نوشید تغییر دهید تا از لک‌شدن دندان‌ها جلوگیری کنید و از سلامت دهان و دندان خود محافظت کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه از لکه‌شدن دندان در برابر چای جلوگیری کنید، لیستی که نیاز دارید در اینجا آمده است!

سعی کنید در مدت‌زمان کوتاه‌تری بنوشید: زمانی که نوشیدن با جرعه‌های زیاد زمان بیشتری می‌برد، دندان‌های شما برای مدت طولانی‌تری در معرض چای قرار می‌گیرند. سعی کنید زمان نوشیدن خود را کاهش دهید.

  • با نی بنوشید: نوشیدن چای با نی احتمال تماس عوامل لکه چای روی دندان را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم چای خود را با نی بنوشید، چای خیلی داغ را با نی بنوشید، در غیر این صورت ممکن است به گلو آسیب برساند.
  • دهان خود را با آب بشویید: حتماً بعد از نوشیدن چای، دهان خود را با یک لیوان آب بشویید، این کار لکه‌ها را کاهش می‌دهد. ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن چای می‌توانید دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • دندان‌های خود را مسواک بزنید: دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید حتی اگر از روزانه این کار را نمی‌کنید.
  • گزینه‌های چای خود را تغییر دهید: اگر چای‌هایی بنوشید که دارای تانن و کافئین کمتری هستند، از دندان‌های خود محافظت خواهید کرد.
  • اجازه دهید کمتر دم بکشد: کاهش دم‌کردن یا خیساندن باعث می‌شود میزان لکه چای روی دندان کمتر شود.
  • لیمو یا شکر را اضافه نکنید: هر دوی آنها سطح pH را کاهش می‌دهند و اسیدی‌تر می‌کنند که برای دندان‌های شما خوب نیست. از طرف دیگر شکر تجمع باکتری‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
  • اسیدیته آن را کاهش دهید: اگر چای اسیدی (مانند بابونه) می‌نوشید، اضافه‌کردن مقداری آب بیشتر به آن باعث کاهش اسیدیته آن می‌شود. مدت‌زمان خیساندن کمتر نیز باعث کاهش اسیدیته می‌شود. بهترین چای برای دندان‌های شما اسیدی کمتر است.
  • مصرف چای خود را کاهش دهید: شاید سخت به نظر برسد، اما کاهش یا محدودکردن مصرف روزانه چای بهترین گزینه برای جلوگیری از لک‌شدن است.

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *