جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جراحی دندان عقل در گیشا

جراحی دندان عقل در گیشا

آنچه در این مطلب می‌خوانید

جراحی دندان عقل در گیشا

به این محتوا امتیاز دهید

دندان عقل چیست؟

اکثر بزرگسالان دارای ۳۲ دندان دائمی هستند – ۱۶ دندان در فک بالا و ۱۶ دندان در فک پایین. سومین دندان آسیاب دائمی ما که به عنوان دندان عقل نیز شناخته می شود، معمولا در سنین ۱۶ تا ۲۱ سالگی رویش می کند. با این حال، فک ما ممکن است فضای کافی برای آنها نداشته باشد در چنین مواردی جراحی دندان عقل در گیشا پیشنهاد می شود.

چرا باید دندان عقل خود را بکشید؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا باید جراحی دندان عقل انجام دهید؟

در اکثر افراد، دندان عقل آنها به دلیل فضای کوچکتر فک، از رویش کامل در دهان توسط دندان آسیای دوم دائمی یا استخوان اطراف و یا لثه مسدود می شود. این ها دندان های عقل نهفته در نظر گرفته می شوند. رشد دندان عقل به صورت نهفته رایج ترین دلیلی است که دندانپزشک در گیشا کشیدن دندان عقل را توصیه می کند.

دندان عقل نهفته ممکن است تا حدی بیرون بیاید (تا حدی نهفته)، فقط تاج دندان را نشان دهد یا اصلاً از لثه بیرون نیاید (به طور کامل نهفته). دندان عقل همچنین ممکن است با زاویه ای به سمت دندان آسیاب دوم یا دور از آن رشد کند، یا با زاویه ای قائم رشد کند، تقریباً به صورتی که انگار دراز کشیده است.

جراحی دندان عقل در گیشا

دندان عقل نهفته چه عوارضی دارد؟

دندان عقل نهفته گاهی اوقات بدون درد است. حتی ممکن است متوجه نشوید که یک دندان در حال رشد در فک خود دارید. با این حال، اگر در فک شما باقی بماند، می تواند منجر به انبوهی از مشکلات دیگر شود.

غذا به راحتی بین دندان عقل نیمه نهفته و لثه های پوشاننده حبس می شود. موقعیت دندان عقل تمیز نگه داشتن آن را نیز چالش برانگیز می کند. این عوامل آن را به یک بستر ایده آل برای رشد باکتری ها تبدیل می کند که باعث ایجاد حفره ها یا بیماری های دردناک لثه می شود.

از سوی دیگر، اگر دندان عقل با زاویه ای نسبت به دندان آسیاب دوم دائمی رشد کند، ممکن است حفره های خالی بین دو دندان ایجاد شود. غذا به راحتی بین آنها گیر می کند که با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی توان آنها را جدا کرد.

باکتری های ایجاد شده در این حفره ها نه تنها باعث ایجاد پوسیدگی در دندان عقل می شوند، بلکه روی دندان آسیاب مجاور نیز می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، روش های اضافی، مانند درمان ریشه، ممکن است برای بازیابی آنها انجام شود، که هزینه بیشتری دارد. در موارد شدید، حتی ممکن است دندان های آسیاب دوم دائمی خود را از دست بدهید.

دندان عقل همچنین می‌تواند در کیسه‌ای در استخوان فک رشد کند که ممکن است با مایع پر شود و کیستی تشکیل دهد که به استخوان فک، دندان‌های اطراف و اعصاب آسیب می‌زند. به ندرت، یک تومور غیر سرطانی ایجاد می شود که ممکن است نیاز به برداشتن بافت و استخوان داشته باشد.

چنین شرایطی در طول زمان و بدون هشدار ایجاد می شود. وقتی علائم و نشانه‌ها ظاهر شوند، باعث ناراحتی، اضطراب، درمان‌های دندانپزشکی پرهزینه‌تر و اختلالات غیرضروری در برنامه می‌شود.

در طول مشاوره جراحی دندان عقل در گیشا چه اتفاقی می افتد؟

در طول ویزیت اولیه در کلینیک دندانپزشکی مینادیس، دندانپزشک شما یک معاینه کامل دندانی انجام می‌دهد و از دهان شما عکس‌برداری با اشعه ایکس می‌گیرد تا تراز و وضعیت دندان‌های عقل را بررسی کند. بسته به شرایط دندان عقل، ممکن است دندانپزشک جراحی را توصیه کند.

چگونه باید برای جراحی دندان عقل در گیشا آماده شوم؟

جراحی دندان عقل معمولاً به صورت سرپایی در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود، به این معنی که می توانید در همان روز به خانه بروید. در حالی که دندانپزشک شما توصیه های خاصی در مورد آنچه که قبل از جراحی دندان عقل انجام دهید به شما می دهد، در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید:

قبل از جراحی دندان عقل یک وعده غذایی خوب میل کنید. البته خوردن مایعات مقوی بیشتر توصیه می شود.

از آنجایی که فک شما حدود ۳ ساعت بعد از جراحی بی حس می شود، خوردن و آشامیدن برای شما مشکل خواهد بود.

دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید و تمیز کنید. این امر احتمال عفونت زخم شما را پس از جراحی کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید
آپنه خواب مشکلی که می تواند زندگی مشترک شما را با مشکل روبرو کند

پس از جراحی دندان عقل در گیشا، بهتر است شخصی شما را به خانه ببرد. از آنجایی که این روش شامل بیهوشی و یا بی حسی است، ممکن است پس از جراحی دندان عقل احساس سردرگمی کنید. خیلی ایمن تر خواهد بود که کسی شما را به خانه بیاورد.

درد جراحی دندان عقل

در طول جراحی دندان عقل در گیشا چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

جراحی دندان عقل یک عمل جراحی جزئی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اگر در مورد آن احساس نگرانی می کنید، می توانید این روش را با آرام بخش یا بیهوشی عمومی انجام دهید.

در طول جراحی دندان عقل در گیشا، جراح لثه های پوشاننده را بلند می کند تا دندان عقل و استخوان اطراف آن را باز کند. سپس دندان برش داده شده و خارج می شود. پس از آن، لثه ها به حالت اولیه خود بخیه می شوند.

بعد از جراحی دندان عقل در گیشا چه باید کرد؟

پس از جراحی دندان عقل، ممکن است خونریزی جزئی داشته باشید که با گاز گرفتن گاز استریل قابل کنترل است. همچنین باید بقیه روز را استراحت کنید. برای بهبودی پس از عمل توسط دندانپزشکتان تا پنج روز مرخصی پزشکی به شما داده می شود. در این دوره باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • مکیدن مایع از طریق نی
  • شستشوی دهان
  • تف کردن
  • تمرین های ورزشی دشوار
  • نوشیدن نوشابه های گازدار

 دندان عقل

درد بعد از جراحی دندان عقل چگونه مدیریت می شود؟

در طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت آینده، ممکن است مقداری درد یا تورم جزئی وجود داشته باشد که می‌تواند با مسکن‌ها کاهش یابد. قرار دادن کیسه یخ در قسمت بیرونی صورت در فواصل زمانی پنج دقیقه به کاهش درد در ۱۸ ساعت اول کمک می کند.

دندانپزشک یا جراح دندان شما ممکن است داروهای ضد درد را برای کمک به تسکین درد تجویز کند. از آنجایی که برخی باعث ایجاد حالت تهوع می شوند، توصیه می شود این داروها را با مقدار زیادی مایع شفاف مصرف کنید تا از حالت تهوع جلوگیری یا کاهش دهید.

در طول دوره نقاهت، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

توصیه های روز بعد از جراحی دندان عقل:

از یک مسواک نرم برای تمیز کردن آرام تمام نواحی دهان به جز زخم استفاده کنید.

دهان خود را مرتب با آب نمک گرم یا دهانشویه آنتی باکتریال بشویید.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند که باید طبق دستور مصرف کنید.

به طور معمول، حدود ۳ تا ۵ روز طول می کشد تا پس از جراحی دندان عقل بهبود یابد. دندانپزشک شما ممکن است ۵ تا ۷ روز پس از جراحی دندان عقل برای بررسی در کلینیک دندانپزشکی وقت ویزیت تعیین کند. در طول ویزیت، دندانپزشک بخیه های شما را برمی دارد و زخم شما را ارزیابی می کند.

جراحی دندان عقل در گیشا

آیا به جراحی دندان عقل نیاز دارم؟

همه دندان های عقل نیازی به کشیدن ندارند. تا زمانی که دندان عقل شما کاملاً عملکردی داشته باشد و بتوانید آنها را به درستی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید،جراحی آن ضروری نیست. معاینات منظم دندانپزشکی و تمیز کردن دندان به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا دندان عقل شما را کنترل کند و در صورت نیاز درمان های پیشگیرانه را توصیه کند.

اگر در اطراف دندان عقل خود احساس درد یا تورم دارید یا اگر شک دارید که دندان عقل نهفته دارید، به صورت آنلاین وقت ملاقات بگیرید تا در مورد گزینه های درمانی موجود با دندانپزشک مشورت کنید.

اگر ریشه های دندان عقل به طور کامل رشد کنند، کشیدن دندان بسیار دشوارتر می شود. دندان ها از بالا به پایین رشد می کنند. به همین دلیل، اگر قبل از رشد ریشه ها انجام شود، عمل بسیار راحت تر و زمان بهبودی کوتاه می شود.

توصیه ما این است که عمل دندان عقل در شرایطی انجام شود که از سلامت کامل برخوردار هستید، استرس کمی دارید، مشغله کمتری دارید و فردی وجود دارد که می تواند از شما مراقبت کند. شروع دوره تعطیلات تابستانی این شرایط را برای اکثر افراد فراهم می کند. البته ممکن است برای برخی افراد فصل زمستان زمان مناسب تری از نظر اوقات فراغت باشد.

بسیار مهم است که جراحی دندان عقل خود را به تعویق نیندازید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید با یک مداخله جراحی بسیار دشوارتر کنار بیایید یا در زمانی که اصلاً در شرایط درستی قرار ندارید، مجبور به جراحی دندان عقل باشید.

بیشتر بخوانید
عصب کشی در گیشا

چه زمانی می توانید برای جراحی دندان عقل نهفته خود اقدام کنید؟

هنگامی که دندان عقل نهفته می شود، جراحی دندان عقل دشوار می شود. به همین دلیل است که توصیه می کنیم نظر حرفه ای دندانپزشک خود را در مورد اینکه آیا صبر کردن ایده خوبی است، در نظر بگیرید.

آیا برای جراحی دندان عقل در گیشا باید منتظر رشد کامل آن شد؟

این تا حدودی پیچیده است. اگر قبل از کشیدن دندان عقل مدتی صبر کنید، ممکن است دندان عقل شما به طور کامل رشد کند و نیازی به کشیدن آن نباشد. از سوی دیگر، انتظار می تواند به دهان آسیب برساند و همچنین جراحی دندان عقل را دشوار کند. به همین دلیل توصیه می کنیم در مورد اینکه آیا جراحی دندان عقل برای شما ضروری است یا خیر به نظر حرفه ای جراح فک و صورت خود تکیه کنید.

دوره بهبودی پس از جراحی دندان عقل در گیشا چه مدت طول می کشد؟

بهبودی معمولا در ۱ هفته انجام می شود. در برخی از جراحی ها، زمان بهبودی را می توان تا ۴ روز کوتاه کرد.

زمان بهبودی شما به موارد زیر بستگی دارد:

نوع بی حسی مورد استفاده: اگر به جای بیهوشی عمومی از بی حسی موضعی استفاده شود، زمان کمتری برای بهبودی شما نیاز است. رژیم غذایی شما در دوران نقاهت: افرادی که فقط غذاهای ناسالم و بستنی می خورند کندتر بهبود می یابند.

جراحی دندان عقل در گیشا

پرهیز غذایی درست و توجه به توصیه های پزشک پس از جراحی دندان عقل در گیشا

بسیاری از افراد به دلیل انجام ندادن مراحل لازم پس از جراحی (مانند سیگار نکشیدن زیاد، استفاده نکردن از نی، بالا نگه داشتن سر، عدم رعایت نکردن اقدامات لازم پس از جراحی، روند بهبودی را چندین هفته طولانی می کنند. مسواک زدن دندان ها برای مدت کوتاهی پس از جراحی).

در ۱۲ ماه اول پس از جراحی دندان عقل در گیشا چه اتفاقی می افتد؟

نازک شدن صورت:

وقتی دندان عقل که گونه ها و ماهیچه ها را پشتیبانی می کند برداشته شود، صورت لاغرتر می شود. علاوه بر این، سازماندهی مجدد عضلات می تواند تغییراتی در حالت چهره ایجاد کند. این تغییرات به طور ناگهانی مشاهده می شود.

حساسیت به سرما در دندان آسیای دوم:

این حساسیت به نوشیدنی های سرد و مواد غذایی مانند بستنی در سطوح ریشه دندان های آسیاب دوم مجاور دندان عقل پس از کشیدن دندان به مرور زمان با تغییر ساختاری سطح ریشه دندان از بین می رود. با این حال، این روند می تواند چندین ماه طول بکشد. در طول فرآیند، توصیه می کنیم از خمیر دندان حاوی فلوراید که برای دندان های حساس طراحی شده است استفاده کنید.

ممکن است چین‌های کوچکی را در خط لثه خود احساس کنید:

این به این دلیل است که استخوان‌ها به عنوان بخشی از روند بهبودی در حال بازسازی و صاف شدن هستند. این ممکن است تا ۱ سال طول بکشد.

اگر احساس کردید که ۵ تا ۱۰ سال بعد از عمل یک چیز تیز کوچک شروع به بیرون آمدن کرد، نگران نباشید: اینها قطعات استخوانی هستند که افتاده اند. بدن شما ممکن است سعی کند تکه های کوچک استخوان باقیمانده از عمل جراحی را که سال ها پیش انجام شد بیرون بیاورد. اگر چنین چیزی را احساس کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا قطعه را خارج کند.

گاه به گاه درد خفیف استخوان:

اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، تصور می شود که این دردها به دلیل بازسازی استخوان ها ایجاد می شوند.

اختلال مفصل فکی (مفصل گیجگاهی فکی):

ممکن است هنگام باز کردن دهان خود احساس درد کنید. ممکن است صدایی از فک خود بشنوید یا باز نگه داشتن دهانتان دشوار باشد. این معمولاً به دلیل باز نگه داشتن دهان برای مدت طولانی یا بیش از حد در طول عمل ایجاد می شود. یخ را روی چانه خود قرار دهید و به چانه خود استراحت دهید.

جراحی دندان عقل در گیشا توسط چه کسی انجام می شود؟

ما توصیه می کنیم که این عمل توسط متخصصان انجام شود. از آنجایی که کارشناسان سطح بالایی از تجربه در این موضوع دارند، برای موقعیت های غیرمنتظره نیز آمادگی دارند. از سوی دیگر، دندانپزشکانی هستند که به طور منظم کشیدن دندان عقل را انجام می دهند و در این زمینه بسیار موفق هستند. مهمترین معیار این است که فردی که عمل را انجام می دهد دائما این کار را انجام دهد

بیشتر بخوانید
ترمیم ریشه دندان

دلیل اصلی این است که اوبه دلیل انجام چنین عمل های جراحی تجربه زیادی در این زمینه دارد.

میزان مشکلات در عمل های دندان عقل که توسط متخصصین موضوع انجام نمی شود بسیار زیاد است.

اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک شما از ابزارهای جراحی ویژه ای استفاده می کند که به طور خاص برای جراحی فک و صورت طراحی شده اند. ابزارهای چرخشی که در پرکردن دندان و روش‌های مشابه استفاده می‌شوند و صدای آن‌ها یادآور موتور جت است، باعث آمبولی هوا می‌شوند که در صورت استفاده در عمل‌های دندان عقل، مشکلی جدی است. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ابزاری که او استفاده خواهد کرد، ابزاری است که به طور خاص برای جراحی فک و صورت طراحی شده است.

قبل از جراحی دندان عقل در گیشا

قبل از عمل سوالاتی را که در زیر لیست کرده ایم از دندانپزشک یا جراح فک خود بپرسید:

آیا لازم است کسی مرا به خانه برساند؟: این بستگی به نوع بی حسی مورد استفاده دارد. داشتن شخصی که بعد از عمل شما را به خانه برساند در بیشتر موارد توصیه می شود.

چند ساعت قبل از جراحی دندان عقل در گیشا باید غذا نخورم ؟

 در صورت اعمال بی حسی موضعی، چند ساعت قبل از عمل باید یک وعده غذایی سبک میل کنید تا قند خونتان پایین نیاید. با سایر انواع بیهوشی، بهتر است با معده پر وارد عمل نشوید.

جراحی دندان عقل در گیشا

انواع بیهوشی در جراحی دندان عقل در گیشا

در زیر می توانید انواع بیهوشی های قابل استفاده در جراحی دندان عقل را از سبک تا سنگین مشاهده کنید:

بی حسی موضعی:

 در طول عمل بیدار خواهید بود. در حالی که تحت تاثیر بی حسی موضعی، احساس درد نمی کنید، فقط یک فشار خفیف احساس می کنید. بیهوشی با تزریق در نواحی نزدیک دندان عقل که قرار است برداشته شود، اعمال می شود. سریعترین بهبودی در بی حسی موضعی مشاهده می شود.

آرام بخش:

در این روش هوشیاری شما در حالت سرکوب شده است. در حین عمل هیچ دردی احساس نخواهید کرد و یا چیزی از عمل به خاطر نمی آورید یا خیلی کم. در آرام‌بخشی، از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن نواحی اطراف دندان عقل که قرار است خارج شوند، استفاده می‌شود. بیهوشی لازم برای آرامبخشی به صورت داخل وریدی داده می شود.

بیهوشی عمومی:

شما کاملا بیهوش خواهید شد. شما هیچ دردی احساس نمی کنید، چیزی از عمل به یاد نمی آورید. بی حسی موضعی نیز در قسمت هایی که دندان ها در آن ها کشیده می شود اعمال می شود. بیهوشی عمومی به طور کلی فقط در عمل های سخت و در مواردی که تمام دندان های عقل باید به طور همزمان کشیده شوند اعمال می شود.

آرام بخش داخل عروقی

در این مورد با دندانپزشک یا جراح فک و صورت خود صحبت کنید. مزایا و معایب ذکر شده در زیر معمولاً در فرآیند تصمیم گیری در نظر گرفته می شوند:

مزایای جراحی دندان عقل در گیشا به وسیله ی آرامبخش داخل عروقی

از عمل جراحی هیچ چیزی به خاطر نمی آورید. بیهوشی ممکن است به دندانپزشک یا جراح فک و صورت شما اجازه دهد تا عمل را راحت تر انجام دهد. این به ویژه در عملیات های دشوار سودمند است.

معایب جراحی دندان عقل در گیشا به وسیله ی آرامبخش داخل عروقی

بهبودی بسیار بیشتر طول می کشد. آرام بخش داخل وریدی می تواند حتی پس از ۱۰ ساعت باعث خستگی شود.

اگر کسی را ندارید که بعد از عمل شما را بیاورد، نمی توانید آرامبخش داخل وریدی را انتخاب کنید.

هزینه آرامبخشی داخل وریدی نیز بیشتر است.

آرامبخشی داخل وریدی موضوعی است که نیاز به تخصص و تجربه دارد. اگر قصد انتخاب این گزینه را دارید، مطمئن باشید که یک متخصص بیهوشی عمومی با تجربه، عمل آرامبخشی را انجام خواهد داد.

دندانپزشکان باید قبل از انجام اقدامات حرفه ای در مورد روند درمان به بیمار اطلاع داده و رضایت او را کسب کنند و باید نسبت به ترجیحات بیمار در روند درمان و مراقبت حساس باشند. بیمار باید به محرمانه بودن و مصون ماندن زندگی خصوصی خود احترام بگذارد. دندانپزشک در گیشا باید همیشه علایق بیمار را بر منافع خود ترجیح دهد. در مواردی که منافع تجاری با مزایای بیمار در تضاد باشد، دندانپزشک باید به نفع بیمار اولویت دهد.

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *