جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترمیم ریشه دندان

ترمیم ریشه دندان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ترمیم ریشه دندان

به این محتوا امتیاز دهید

درمان ریشه دندان

زمانی که عصب دندان تحت تأثیر پوسیدگی یا عفونت قرار می‌گیرد، ترمیم ریشه دندان مورد نیاز است. برای حفظ دندان، پالپ (بافت زنده داخل دندان)، اعصاب، باکتری‌ها و هرگونه پوسیدگی برداشته می‌شود و فضای ایجاد شده با مواد مخصوص، دارویی و دندانپزشکی پر می‌شود که دندان را به عملکرد کامل خود باز می‌گرداند.

انجام روت کانال روی دندان درمان انتخابی برای نجات دندانی است که در غیر این صورت می‌میرد و باید برداشته شود. بسیاری از بیماران بر این باورند که کشیدن دندانی که مشکل دارد راه حل است، اما چیزی که متوجه نشده‌اند این است که کشیدن دندان در نهایت هزینه بیشتری خواهد داشت و مشکلات قابل توجهی برای دندان‌های مجاور ایجاد می‌کند. درمان ریشه بسیار موفقیت آمیز است و معمولاً یک عمر طول عمر دارد، اگرچه در مواردی، به دلیل عفونت‌های شدید، دندان باید کشیده شود.

علائم و نشانه‌های برای ترمیم ریشه دندان:

  • آبسه روی لثه
  • حساسیت به سرما و گرما
  • درد شدید دندان
  • تورم و یا حساسیت
  • و گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد.

دلایل درمان ریشه:

  •  در مواردی که پوسیدگی به پالپ دندان (بافت زنده داخل دندان) رسیده باشد
  • عفونت یا آبسه در داخل دندان یا در نوک ریشه ایجاد شده باشد
  • آسیب یا ضربه به دندان

درمان ریشه شامل چه مواردی است؟

درمان ریشه شامل چه مواردی است؟

عمل ریشه نیاز به یک یا چند جلسه دارد و می‌تواند توسط دندانپزشک یا اندودنتیست (متخصص کانال ریشه) انجام شود. در حالی که دندان بی حس است، یک‌بند لاستیکی (ورقه لاستیکی) در اطراف دندان قرار می‌گیرد تا آن را خشک و عاری از بزاق نگه دارد. یک دهانه دسترسی در بالای دندان ایجاد می‌شود و یک سری فایل‌های کانال ریشه در دهان قرار می‌گیرند و پالپ، بافت عصبی و باکتری‌ها را از بین می‌برند. در صورت وجود پوسیدگی دندان نیز با وسایل مخصوص دندانپزشکی برطرف می‌شود.

هنگامی که دندان به طور کامل تمیز شد، یا با پر کردن دائمی پر می‌شود و یا در صورت نیاز به ویزیت‌های اضافی، پرکردگی موقت قرار می‌گیرد. در نوبت بعدی معمولاً یک هفته بعد، ریشه و حفره داخلی دندان با مواد مخصوص دندانپزشکی پر می‌شود. یک پرکردگی نیز برای پوشاندن دهانه بالای دندان گذاشته می‌شود.

علاوه بر این، تمام دندان‌هایی که درمان ریشه دارند باید دارای روکش باشند. این کار از دندان محافظت می‌کند و از شکستن آن جلوگیری می‌کند و آن را به عملکرد کامل خود باز می‌گرداند. ممکن است پس از درمان، دندان شما همچنان حساس باشد، اما با کاهش التهاب و بهبودی دندان، این وضعیت فروکش می‌کند. پس از هر قرار ملاقات دستورالعمل‌های مراقبتی به شما داده می‌شود. اقدامات خوب بهداشت دهان و دندان و بازدیدهای منظم دندانپزشکی به طول عمر درمان ریشه شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
آپنه خواب مشکلی که می تواند زندگی مشترک شما را با مشکل روبرو کند

ترمیم دندان ضروری است

اگر درمان عصب کشی ریشه داشته‌اید، پیگیری برای ترمیم دندان بسیار مهم است. این دقیقاً به چه معنی است؟ در طول عصب کشی دندان، دندانپزشک یا اندودنتیست شما ریشه دندان (بخشی که زیر خط لثه است) را تمیز کرده و پر می‌کند.

با این حال، قسمت تاج دندان (قسمتی که بالای خط لثه است) اکنون دارای یک سوراخ بزرگ در آن است. در حالی که یک پر کردن موقت روی آن قرار داده می‌شود، باید برای ترمیم دائمی دندان، (که معمولاً با روکش انجام می‌شود)، دوباره به کلینیک برگردید. در اینجا چند نکته است که باید در مورد ترمیم دندان بعد از کانال ریشه بدانید.

شما فقط زمان و پول صرف کرده‌اید تا درمان ریشه خود را تکمیل کنید. ممکن است مجبور شده باشید به یک متخصص مراجعه کنید، و با ناراحتی خفیف مواجه شده باشید، شاید حتی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده باشید. پس از انجام تمام کارهایی که برای حفظ دندان خود انجام دادید، پیگیری ترمیم بعد از آن بسیار مهم است.

چراپس از انجام عصب کشی، دندان شما شکننده‌تر می‌شود؟ اگر شما با همین دندان مغز ذرت بو داده یا بادام زمینی را گاز بزنید، ممکن است دندان را به نصف بشکنید و نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. از دست دادن دندان پس از تلاشی که برای آن کشیده‌اید ناراحت کننده است!

ترمیم عصب کشی دندان باید به سرعت اتفاق بیفتد، اما نه خیلی سریع

مهم است که ترمیم دندان خود را به تأخیر نیندازید، اما دندانپزشک شما احتمالاً توصیه می‌کند چند هفته پس از اتمام ترمیم  ریشه دندان صبر کنید. این کار برای اطمینان از این است که در موارد بعید مشکلی در کانال ریشه وجود دارد، می‌توان آنها را قبل از قرار دادن تاج دائمی برطرف کرد.

تصمیم گیری در مورد ترمیم ریشه دندان

 

تصمیم گیری در مورد ترمیم ریشه دندان

ترمیم ریشه دندان

ترمیم بعد از ریشه نقش مهمی در بقای دندان ایفا می‌کند، در واقع میزان موفقیت ریشه می‌تواند از ۹۰٪ به ۱۸٪ به دلیل ترمیم ضعیف کاهش یابد. ترمیم ریشه باید با پیروی از فرایندی انتخاب شود که ساختار دندان باقی‌مانده را همراه با وضعیت بالینی بیمار در نظر گرفته شود. انتخاب ترمیم بعد عصب کشی می‌تواند از ترمیم مستقیم به ترمیم غیرمستقیم با پست یا بدون پست انجام شود. در ترمیم‌های غیر مستقیم می‌توان بین ترمیم کامپوزیت یا تاج کامل انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی دیجیتال

عوامل خطر

عوامل خطری که باید هنگام انتخاب بین مستقیم و غیرمستقیم در نظر گرفته شوند به شرح زیر است.

  1. اول از همه، باید ساختار باقیمانده دندان را در نظر گرفت: لازمه ترمیم مستقیم این است که دندان دیواره‌های تاجی باقیمانده تخریب شده و در نتیجه ضعیف نشده باشد.
  2. در مولرها، باید عملکرد وضعیت پریودنتال، محل دندان، تعداد دندان‌های مجاور را نیز در نظر گرفت.
  3. علاوه بر این، برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا قرار دادن یک تاج ضروری است یا خیر، پارامترهای دیگری مانند عادات فرا عملی، جنسیت، سن، عادات غذایی باید در نظر گرفته شود.
  4. شرط لازم برای ترمیم مستقیم این است که دندان داشته باشد
  5. بدون دیواره‌های تاج باقیمانده تخریب شده و در نتیجه ضعیف شده قرار دادن روکش بهتر است.

تاج‌ها

تاج‌ها

با تجزیه و تحلیل ساختار دندان باقیمانده، می‌توان تأیید کرد که پوشش کاسپال برای دندان‌های درمان‌شده ریشه و فاقد سه یا چند سطح کرونال توصیه می‌شود، چه روکش یا کامپوزیت. حتی اگر جایگزینی کاسپ عموماً در روش‌های غیرمستقیم انجام شود، جایگزینی مستقیم کاسپ بر پایه رزین نیز به همان اندازه مؤثر بوده است.

ترمیم ریشه دندان

عصب کشی دندان روشی برای حفظ دندان است، زمانی که قسمت زنده (پالپ) به طور غیر قابل برگشتی آسیب دیده باشد. پالپ مخلوطی از رشته‌های عصبی و رگ‌های خونی ریز است که می‌تواند بسیار ملتهب (باعث درد دندان) یا پس از، از بین رفتن (باعث ایجاد آبسه) شود. این اتفاق می‌تواند در صورت وجود پوسیدگی دندان یا پس از ضربه سنگین به دندان رخ دهد.

هدف از این روش برداشتن بدون درد پالپ آسیب دیده، تحت بی حسی موضعی و حذف هرگونه عفونتی است که ممکن است وجود داشته باشد. هنگامی که کانال‌ها تمیز و شکل داده شدند، با مواد پرکننده مخصوص ترمیم ریشه دندان انجام می‌شود. این کار معمولاً طی دو بار بازدید تا ۹۰ دقیقه در یک زمان انجام می‌شود. هنگامی که ترمیم ریشه دندان انجام گرفت، تاج دندان با یک پرکردن یا روکش ترمیم می‌شود.

بیشتر بخوانید
تمیز نگه داشتن پروتز متحرک

سؤالات متداول در مورد ترمیم ریشه دندان

سؤالات متداول در مورد ترمیم ریشه دندان

 

آیا ترمیم ریشه دندان همیشه موفق است؟

ترمیم ریشه دندان  یک درمان بسیار موفق است و میزان موفقیت آن برای بسیاری از دندان‌ها بیش از ۹۰ درصد است. بدیهی است که برخی موارد شکست می‌خورند، معمولاً زمانی که دندان‌ها یا بسیار شکسته شده‌اند یا ساختار ریشه‌ای غیرمعمول پیچیده دارند. هنگامی که کانال‌های ریشه با باکتری‌هایی که در برابر خمیرهای ضد باکتری استفاده شده مقاوم هستند، عفونی می‌شوند، شکست نیز ممکن است رخ دهد.

 

چرا هزینه ترمیم ریشه دندان بسیار بیشتر از پر کردن معمولی است؟

ترمیم ریشه دندان بسیار بیشتر از پر کردن معمولی طول می‌کشد، معمولاً بیش از دو بار ویزیت نیاز است. علاوه بر زمان اضافی، ترمیم ریشه دندان نیز به تجهیزات تخصصی و آموزش اضافی نیاز دارد که به هزینه کلی می‌افزاید.

 

آیا ترمیم ریشه دندان درد دارد؟

با استفاده دقیق از بی‌حس‌کننده موضعی، پر کردن کانال ریشه می‌تواند از ابتدا تا انتها کاملاً بدون درد باشد. هنگامی که در دندانی  دندان درد وجود دارد، ترمیم ریشه دندان انجام می‌شود، درد را از بین می‌برد و احساس بسیار بهتری در بیمار ایجاد می‌کند.

 

دندانپزشک من می‌گوید من نیاز به ترمیم ریشه دندان دارم با این حال باقی‌ماندن دندان به من آسیب نمی‌رساند، پس چرا باید به ترمیم اقدام کنم؟

هنگامی که دندان از بین می‌رود، اغلب دردی در آن احساس نمی‌شود، معمولاً به این دلیل که پالپ از بین رفته است. اگرچه دردی وجود ندارد، اما عفونتی وجود دارد که منجر به آبسه می‌شود. درمان زودهنگام دندان این عفونت را قبل از بدتر شدن از بین می‌برد و از مشکل‌ساز شدن آبسه جلوگیری می‌کند.

 

اگر نخواهم ترمیم ریشه دندان انجام دهم چه انتخاب‌های دیگری دارم؟

هنگامی که پالپ دندان به طور غیر قابل برگشتی آسیب دید، ترمیم ریشه دندان تنها راه حفظ دندان است. تنها راه درمان جایگزین کشیدن دندان است. قبل از تصمیم گیری در مورد حفظ یا عدم حفظ دندان، هر بیمار باید در نظر داشته باشد که تعویض دندان چقدر هزینه دارد و این کار چگونه روی دندان‌های اطراف تأثیر می‌گذارد. نگه داشتن دندان با ترمیم ریشه دندان  معمولاً ارزان‌ترین و کم مخرب‌ترین گزینه است.

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *