جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۶ روش طبیعی برای سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها

آنچه در این مطلب می‌خوانید

۶ روش طبیعی برای سفید کردن دندان ها

به این محتوا امتیاز دهید

دلایل مختلفی باعث می شود دندان ها زرد به نظر بیایند، اما چندین راهبرد می تواند فرآیند آن را کند کرده و آن را برگرداند. از جمله نکات می توان به اجتناب از برخی غذاها تا مسواک زدن با سدیم بی کربنات و پراکسید هیدروژن اشاره کرد. اگرچه کیت های سفید کننده دندان ها در بیشتر داروخانه ها در دسترس هستند، اما روش های طبیعی نیز می تواند به حذف لک های دندان کمک کند و از لایه مینای دندان محافظت کند. روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها عبارتند از:

۱. تغییرات در رژیم غذایی

حذف غذاهایی که باعث لکه روی دندان می‌شوند، می‌تواند از لکه روی بیشتر جلوگیری کند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی تانین هستند مانند شراب و چای می‌توانند دندان را لکه بندی کنند. قهوه، نوشابه‌های تاریک و آبمیوه نیز ممکن است باعث لکه بر روی دندان شوند.

غذاهای اسیدی می‌توانند با فرسایش مینای دندان، دندان‌ها را زرد کنند. افرادی که نگران رنگ دندان‌های خود هستند، باید مصرف غیر معمولی مرکبات، قهوه و نوشابه را محدود کنند و یا همیشه پس از مصرف آن‌ها دندان‌هایشان را مسواک بزنند.

دندانپزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند که بعد از صرف غذا حداقل ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا دندان‌ها را بمالید. اسیدها می‌توانند مینای دندان را ضعیف کنند، بنابراین مسواک زدن درست زمانی است که اسیدهای بدن را ترکیبی کرده‌ایم.

قطع کردن سیگار یا مصرف محصولات تنباکویی می‌تواند خطر لکه بر روی دندان‌ها را کاهش دهد. همچنین می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه جلوگیری کند که هر دو می‌توانند مینای دندان‌ها را آسیب بزنند و مشکلات دهانی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید
مراقبت پس از درمان ریشه

۲. امتحان کردن روش اویل پولینگ

اویل پولینگ به شستشوی دهان با روغن جهت حذف خاک، باکتری و آسیب‌ها گفته می‌شود. این روش جایگزینی برای مسواک زدن یا نخ کشیدن نیست، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شستشوی دهان با برخی از روغن‌ها می‌تواند به سفیدی دندان‌ها کمک کند.

استادیمریکن دنتال اسوسییشن (ADA) این روش را از دندانپزشکی بی‌اعتبار برشمرده و اظهار کرده است: “هیچ تحقیقات علمی قابل اطمینانی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از روش اویل پولینگ باعث کاهش ترکیبات، سفید کردن دندان‌ها و بهبود سلامت دهان و دندان شود.”

اما برای امتحان این روش، دهان را پس از مسواک‌زدن، به مدت ۲۰ دقیقه با روغن شستشو دهید، سپس آن را بیرون بزنید.

روغن‌های مناسب برای اویل پولینگ شامل:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد
می‌باشند.

۳. مسواک زدن با سدیم بی‌کربنات

سدیم بی‌کربنات می‌تواند به آرامی لکه‌های روی سطح دندان را پاک کند. برخی افراد نگران هستند که سدیم بی‌کربنات خیلی شدید است و ممکن است لایه لعاب دندان را آسیب بزند، اما تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این ماده به طور ایمنی می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد.

استفاده از سدیم بی‌کربنات ممکن است به کاهش باکتری‌ها کمک کند، که نشان می‌دهد ممکن است بتواند به کاهش پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

۴. استفاده از آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک سفید کننده ملایم است که می‌تواند به روشن‌شدن دندان‌های لکه دار کمک کند. برای سفید کردن بهینه، فرد می‌تواند دوبار در روز به مدت ۱-۲ دقیقه با مخلوطی از سدیم بی‌کربنات و آب اکسیژنه مسواک بزند. اما باید توجه داشت که فقط باید این کار را به صورت گاهی انجام داد.

بیشتر بخوانید
دندان قروچه در خواب

آب اکسیژنه ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده در بلندمدت یا برای افرادی که در حال حاضر دندان‌های حساسی دارند مناسب نیست.

۵. سفید کردن با میوه

پاپاین و بروملاین که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند، ممکن است به سفید کردن دندان‌ها کمک کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ژل سفید کننده دندان حاوی بروملاین یا پاپاین دارای قابلیت بالینی قابل توجهی برای سفید کردن دندان‌ها هستند.

با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این آنزیم‌ها موثر هستند یا خیر وجود دارد. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه نمی‌کند که دندان‌های خود را مستقیما با تکه‌های میوه پاک کنید، زیرا اسید موجود در میوه ممکن است باعث بدتر شدن رنگ دندان‌ها شود.

۶. جویدن مواد غذایی با فیبر بالا

جویدن برخی از سبزیجات و حبوبات با فیبر بالا می‌تواند به تعادل اسیدی دهان کمک کند و از لثه دندان محافظت کند.

نخود یا سبزی‌هایی مانند اسفناج باعث تحریک دهان می‌شوند تا بیشتر سالیوا تولید شود که به تمیز کردن دهان از اسید کمک می‌کند.

دلایل زرد شدن دندان‌ها

دندان‌ها به دو دلیل زرد می‌شوند:

  1. نازک شدن لایه افزونه دندان

لایه بیرونی دندان‌ها شامل افزونه است که تقریباً رنگ سفید دارد و ساختار داخلی دندان را محافظت می‌کند. زیر این لایه، لایه‌ای از بافت به نام دنتین وجود دارد که زرد روشن تا قهوه‌ای دارد. هنگامی که لایه افزونه نازک شود یا سایش پیدا کند، دنتین بیشتر به نمایش گذاشته می‌شود و در نتیجه دندان‌ها تاریکتر می‌شوند. مصرف زیاد غذاهای اسیدی، بیماری لثه و پیری می‌تواند باعث سایش لایه افزونه شده و زرد شدن دندان‌ها شود. برخی افراد همچنین ممکن است افزونه دندانی طبیعی‌تری داشته باشند که نازکتر باشد.

  1. لکه‌ها
بیشتر بخوانید
همه چیز درباره لمینت دندان

مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند قهوه، می‌تواند دندان‌ها را لکه‌دار کند. برخی از غذاهایی که می‌توانند دندان‌ها را لکه‌دار کنند، می‌توانند همچنین باعث سایش لایه افزونه شده و زرد شدن دندان‌ها شوند. دود زدن و استفاده از محصولات تنباکویی و برخی از داروها هم منابع دیگر لکه‌های دندان محسوب می‌شوند.

روش‌های سفید کردن دندانی که کار نمی‌کنند

راهکارهای طبیعی سفید کردن دندان که ممکن است به دندان‌ها آسیب برساند، شامل استفاده از:

  • لیمو
  • پرتقال
  • سرکه سیب‌سفید
  • زغال فعال

چگونه از لکه‌های دندانی جلوگیری کنیم

حفظ بهداشت دهان و دندان بیشترین کاری است که فرد می‌تواند برای جلوگیری و کاهش زردی دندان انجام دهد.

مراقبت از بهداشت دهان شامل:

  • دو بار در روز مسواک زدن دندان است. شخص باید از دندان‌های خود و همچنین اطراف لثه و پشت دندان‌ها نیز پاکسازی کند.
  • استفاده از مسواک حاوی فلوراید. فلوراید می‌تواند در مبارزه با پوسیدگی دندان مؤثر و حتی برگشت‌پذیر باشد. اگرچه برخی از مردم علیه استفاده از فلوراید هستند، اما دندانپزشکان باور دارند که فلوراید برای دندان ایمن و مفید است.
  • استفاده از نخ دندانی برای پاک کردن پلاک بین دندان‌ها.

 

منبع: https://www.medicalnewstoday.com

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *