جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

محافظت از دندان کودکان در برابر پوسیدگی دندان

محافظت از دندان کودکان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

محافظت از دندان کودکان در برابر پوسیدگی دندان

به این محتوا امتیاز دهید

 

محافظت از دندان کودکان عادات سالم را القا می کند و پایه دهانی خوبی را فراهم می کند. آموزش به کودکان برای محافظت از دندان های خود با عادات مناسب، از دندان های اصلی آنها در برابر مراقبت نادرست محافظت می کند.

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

شما به عنوان والدین می خواهید فرزندتان لثه ها و دندان های سالمی داشته باشد. در زیر چند راه برای کمک به محافظت از دندان و جلوگیری از پوسیدگی آورده شده است.

هنگام مسواک زدن بر کودکان زیر هفت سال نظارت کنید

  1. هنگام مسواک زدن بر کودکان زیر هفت سال نظارت کنید

کودکان در این سن ممکن است بهترین نیت را برای مسواک زدن دندان های خود داشته باشند، اما ممکن است نواحی را از دست بدهند، به اشتباه مسواک بزنند یا خمیر دندان را قورت دهند. اگر کودک شما می خواهد خودش دندان هایش را مسواک بزند، به او اجازه دهید. والدین باید یک مسواک نهایی را انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که تمام سطح دندان تمیز می باشد.

همانطور که بر مسواک زدن آنها نظارت می کنید، مطمئن شوید که کودکان خیلی سخت مسواک نمی زنند، زیرا ممکن است به لثه های آنها آسیب برساند. به آنها بیاموزید که مسواک را با زاویه ۴۵ درجه با دندان ها نگه دارند و به صورت دایره ای ملایم روی تمام سطوح دندان مسواک بزنند. برای کودک، از یک مسواک نرم کودک یا یک پارچه تمیز و مرطوب برای مسواک زدن لثه ها و دندان های خود استفاده کنید.

 

  1. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

دهان حاوی باکتری هایی است که به قندی که ما از طریق غذا و نوشیدنی مصرف می کنیم واکنش نشان می دهند و اسیدی تولید می کنند که می تواند مینای دندان را از بین ببرد. هنگامی که این اتفاق می افتد ممکن است حفره ایجاد شود. مسواک زدن صحیح از شر باکتری ها و قندهای مضر جلوگیری میکند و دندان ها را تمیز و سالم نگه می دارد. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید باعث استحکام و مقاومت بیشتر دندان ها در برابر اسید تولید شده توسط باکتری ها می شود. این خمیر دندان خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و به معکوس کردن علائم اولیه پوسیدگی دندان کمک می کند.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی دیجیتال

کودکان بالای شش سال می توانند از خمیردندان حاوی فلوراید با قدرت بزرگسالان با استفاده از مقداری خمیر دندان به اندازه یک نخود استفاده کنند.

بعد از مسواک زدن دندان هایشان را نشویید

  1. بعد از مسواک زدن دندان هایشان را نشویید

کودکانی که پس از اتمام مسواک زدن دهان خود را با آب شستشو می دهند ممکن است سلامت دهان و دندان خود را به خطر بیندازند. شستشوی دهان پس از مسواک زدن، چه با آب یا دهانشویه، فلورایدی را که باید روی دندان‌های ما بماند تا کار خود را انجام دهد، از بین می‌برد. ما برای محافظت از دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان به فلوراید نیاز داریم. به جای آبکشی، از کودک خود بخواهید تا جایی که ممکن است خمیر دندان بیرون بیاورد، اجازه دهید فلوراید بتواند کار خود را انجام دهد.

 

  1. آبمیوه یا نوشابه های گازدار را به وعده های غذایی اصلی محدود کنید

این نوع نوشیدنی ها دارای مقدار زیادی قند (چه طبیعی و چه اضافه شده) این نوع نوشیدنی ها می توانند آسیب زیادی به دندان ها وارد کنند و باید در حد اعتدال همراه با غذا مصرف شوند.

در بین وعده های غذایی، والدین می توانند شیر یا آب تهیه کنند. شیر حاوی قند طبیعی است، اما کلسیم و ویتامین D را برای رشد و حفظ استخوان‌های سالم برای بچه‌ها فراهم می‌کند. آب یک انتخاب سالم است که در عین حال بچه ها را هیدراته نگه می دارد و تشنگی آنها را بدون هیچ گونه قند مضر برطرف می کند.

 

  1. برای نوشیدنی های گازدار از نی استفاده کنید

در طول وعده های غذایی، به کودکان یک نی برای نوشیدنی خود بدهید تا احتمال پوسیدگی در آنها کاهش یابد. نوشیدن جرعه جرعه از یک فنجان، نوشیدنی را قادر می سازد در دهان جمع شود و می تواند تأثیر شدیدی روی دندان ها داشته باشد. نی به قرار دادن نوشیدنی در پشت دهان کمک می کند. این امر اثرات نوشیدنی های اسیدی را کاهش می دهد زیرا دندان ها کمتر در معرض قند و اسید موجود در نوشیدنی قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید
کامپوزیت در گیشا

 

البته این فقط در صورتی مفید است که کودک بلافاصله این نوشیدنی را مصرف کند. اگر آنها قبل از قورت دادن، نوشابه گازدار را دور دهان خود بچرخانند، اثرات مفید استفاده از نی بی فایده است.

محافظت از دندان کودکان

  1. کودک خود را به مصرف سریع نوشیدنی تشویق کنید

نوشیدن سریع فوایدی برای دندان دارد. آسیب قند به میزان مصرف، مدت زمان ماندن آن در دهان و تعداد دفعاتی که دندان ها در معرض آن قرار می گیرند بستگی دارد. نوشیدن یک نوشیدنی به مرور زمان با هر جرعه بارها و بارها روی دندان ها قند می پوشاند.

 

  1. مصرف شیرینی را بلافاصله بعد از غذا محدود کنید

مانند مصرف سریع نوشیدنی ها، محدود کردن مصرف غذاهای شیرین به وعده های غذایی برای دندان شما بهتر است. هرچه کودکان بیشتر مواد غذایی شیرین مصرف کنند، دندان هایشان بیشتر در معرض قندها و اسیدهایی قرار می گیرد که می تواند باعث پوسیدگی شود.

اگر دندان های شیری فرزندتان پوسیده است چه باید کرد؟

 

اگر دندان های شیری فرزندتان پوسیده است چه باید کرد؟

زمانی که کودک شما علائمی از درد یا پوسیدگی دندان را نشان داد، از دندانپزشک کودکان وقت بگیرید. ترک دندان های پوسیده بدون درمان باعث بدتر شدن مشکلات دندانی در طول زمان می شود و درمان پیچیده تر و گران تر می شود.

 

در مورد مکمل های فلوراید از دندانپزشک اطفال خود راهنمایی بخواهید

استفاده از فلوراید باعث کاهش حفره های دندانی می شود. بسیاری از کودکان مقدار کافی فلوراید را از طریق ترکیب خمیردندان فلورایددار و آب فلوراید دریافت می کنند. برای کودکان ۶ ماهه و بالای آنها که فلوراید کافی دریافت نمی کنند، ممکن است مکمل ها را توصیه کنیم. مکمل های فلوراید وارد می شوند قطره، قرص یا ویتامین. آنها برای کودکانی که به دلیل سابقه خانوادگی یا دلایل دیگر مستعد پوسیدگی دندان هستند مناسب هستند. دوز پیشنهادی به آنچه در طول معاینه بهداشت دهان و دندان می بینیم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید
دندان قروچه در خواب

 

دندانپزشک کودکان در گیشا را ببینید و حفره های آنها را پر کنید

حفره های دندانی یک مشکل رایج در کودکان در سراسر جهان است. توصیه می کنیم کودک خود را برای ارزیابی آسیب و درمان حفره های آن نزد دندانپزشک اطفال ببرید. دندانپزشکان کودکان ممکن است حفره های دندان های شیری را پر کنند تا آنها را تا زمانی که دندان های دائمی بیرون بیایند سالم نگه دارند.

 

فیشور سیلانت برای محافظت از دندان کودکان

شیارهای کوچک در دندان های آسیاب و پرمولرها ممکن است به اندازه ای بزرگ باشند که فیشور سیلانت را تضمین کنند. این پوشش پلاستیکی محافظ چند لحظه طول می کشد تا اعمال شود و سفت شود. این پوشش نازک مانع از ورود غذا و باکتری به داخل شیارهای کوچک می شود و خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. بر خلاف پر کردن، که درمان های ترمیمی هستند، فیشورسیلانت ها درمان های پیشگیرانه برای کودکان هستند.

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *