جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زمان مناسب برای مسواک زدن

زمان مناسب برای مسواک زدن

آنچه در این مطلب می‌خوانید

زمان مناسب برای مسواک زدن

به این محتوا امتیاز دهید

 

بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزنم یا بعد از صبحانه؟ برخی از دندانپزشکان می‌گویند بهتر است قبل از مسواک زدن، برخی می‌گویند بعد از آن  کدام یک زمان مناسب برای مسواک زدن است؟

همه می‌دانند که شما باید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید: یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب. اما وقتی نوبت به برنامه صبحگاهی شما می‌رسد، بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزنید یا بعد از صبحانه؟

حقیقت این است که مطالعات کمی به زمان مناسب برای مسواک زدن پرداخته‌اند و نتایج آنها مختلط و محدود بوده است، بنابراین پاسخ قطعی وجود ندارد. اما، برای هر گزینه مزایا و معایبی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

مسواک زدن قبل از صبحانه:

مسواک زدن قبل از صبحانه:

 

برای بسیاری از افراد، صبحانه شامل کربوهیدرات‌های قندی است. غلات، نان، کلوچه و پنکیک، همه اینها حاوی کربوهیدرات‌های قابل تخمیر هستند که باکتری‌ها دوست دارند از آن‌ها تغذیه کنند.

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، سطح باکتری‌ها در دهان شما به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل است که وقتی از خواب بیدار می‌شویم بوی بد دهان داریم.

بنابراین، یک دهان مملو از باکتری و یک صبحانه پر از کربوهیدرات‌های قندی به این معنی است که شرایط برای رشد و تکثیر باکتری‌ها عالی است. زمانی که این اتفاق می‌افتد، آنها اسیدهایی آزاد می‌کنند که می‌تواند مینای محافظ روی دندان‌های شما را از بین ببرد و آنها را بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دهد. مسواک زدن قبل از صبحانه باکتری‌ها را از بین می‌برد و فرصت تغذیه از غذای شما را از آنها سلب می‌کند.

بیشتر بخوانید
مراقبت پس از درمان لمینت

یکی دیگر از دلایل مسواک زدن قبل از صبحانه شروع سریع تولید بزاق است که یکی از محافظت کننده‌ترین نیروهای دندان شماست. بزاق با رسوب مواد معدنی که باکتری‌ها ممکن است در طول شب خورده باشند به تقویت دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین حاوی بی کربنات است که به خنثی کردن اسیدیته در دهان شما کمک می‌کند. یک امتیاز اضافی این است که اگر خمیر دندان شما حاوی فلوراید باشد، با تقویت مینای دندان و خنثی کردن اسیدهای حاصل از صبحانه، دندان‌های شما را در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر می‌کند.

 

دلیلی برای ادغام مسواک زدن در روال “از خواب برخاستن” شما این است که از احتمال کمبود وقت یا فراموشی جلوگیری کنید تا بعداً انجامش بدهد. زیرا مسواک زدن به احتمال زیاد آخرین چیزی است که وقتی صبحانه را سر پایی می‌خورید و با عجله از در بیرون می‌روید، به ذهنتان می‌رسد.

اگر این وضعیت آشنا به نظر می‌رسد، یا اگر تمایل به خوردن صبحانه در خارج از خانه یا محل کار خود دارید، پاسخ روشن است،  دندان‌های خود را قبل از خروج از خانه مسواک بزنید، در غیر این صورت  حتی بعد صبحانه هم مسواک نخواهید کرد.

مسواک زدن بعد از صبحانه:

 

مسواک زدن بعد از صبحانه:

 

از سوی دیگر، استدلال‌هایی برای صبر کردن تا بعد از صبحانه برای مسواک زدن وجود دارد. واقعیت این است که بیشتر مردم آن‌قدرها خوب مسواک نمی‌زنند، بنابراین حتی اگر درست قبل از صبحانه مسواک بزنید، احتمالاً هنوز باکتری‌هایی در دهانتان باقی می‌ماند که می‌توانند در طول صبحانه و بقیه غذاها تکثیر شوند و اسید تولید کنند. در روز، بنابراین می‌توانید بعد از غذا مسواک بزنید تا ماندگاری غذا را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید
مسواک زدن موثر

فلوراید خمیردندان شما اگر بلافاصله پس از مسواک زدن با جویدن غذا از بین نرود، در طول روز بهتر عمل خواهد کرد. برخی از متخصصان استدلال می‌کنند که مسواک زدن خیلی زود بعد از غذا  به خصوص نوشیدنی‌های اسیدی مانند قهوه یا آب پرتقال  به مینای دندان آسیب می‌رساند؛ اما آسیب واقعی که می‌تواند وارد شود بسیار کم است که واقعاً بر سلامت دندان‌های شما تأثیر نمی‌گذارد؛ بنابراین، از نظر او، فواید مسواک زدن بعد از صبحانه بیشتر از منفی‌های احتمالی آن است.

اگر می‌توانید، حداقل ۳۰ دقیقه بعد از غذا برای مسواک زدن صبر کنید. اگر می‌خواهید قبل از آن از شر تکه‌های طولانی صبحانه خلاص شوید، او نوشیدن آب یا آب کشیدن دندان‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

در نهایت، در حالی که درست است که باکتری‌های موجود در دهان بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب صبحانه شما را می‌نوشند و اسیدهای مضر تولید می‌کنند،  اکثر مردم صبحانه را خیلی سریع می‌خورند معمولاً وعده غذایی خود را در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کامل می‌کنند.  این زمان برای صدمه زدن کافی نیست، بنابراین باز هم او به مزایای مسواک زدن بعد از صبحانه اعتقاد دارد  اینکه می‌توانید دهان خود را از شر ذرات غذا خلاص کنید .

 

اکثر مردم باید بعد از صبحانه مسواک بزنند، در صورتی که برنامه روزانه‌شان اجازه دهد.

 

زمان مناسب برای مسواک زدن

 

بهترین زمان برای مسواک زدن چه زمانی است؟

 

برای داشتن بدنی سالم باید از سلامت دهان و دندان محافظت کرد، مسواک زدن به موقع دندان‌ها در برابر لکه‌ها، حفره‌ها و ساییدگی‌ها مهم است. به طور کلی، مسواک زدن دو بار در روز، تمیز کردن منظم با نخ دندان و دهان‌شویه برای سلامت دندان مهم است، کارشناسان توصیه می‌کنند ۳۰ دقیقه بعد از غذا مسواک بزنید. مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن و مصرف نوشیدنی‌های گازدار مضر است، مهم است که ۳۰ دقیقه بعد از غذا صبر کنید.

بیشتر بخوانید
عصب کشی اورژانسی

بهترین کار این است که حداقل دو بار در روز در صبح و عصر مسواک بزنید. شما باید حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بعد از غذا مسواک بزنید. این به این دلیل است که اسیدی که با غذا خوردن شروع می‌شود و بیرون می‌آید. با فعالیت باکتری‌ها شروع به نرم شدن مینای دندان می‌کند.

اگر یک دقیقه صبر کنیم بیشتر این نرمی به لطف بزاق به حالت قبلی خود برمی گردد و با مسواک زدن پلاک باکتریایی تشکیل شده روی سطح دندان را پاک می‌کنیم. اگر بلافاصله بعد از غذا مسواک بزنیم، روی مینای دندان که شروع به نرم شدن کرده است، خراش‌های نامرئی ایجاد می‌شود، این خراش‌ها به‌مرورزمان لکه‌دار می‌شوند و در آینده باعث ایجاد حفره و دندان‌های فرسوده و نامطلوب می‌شوند.

 

زمان مناسب برای مسواک زدن:

 

هیچ مدرکی در هیچ وجه وجود ندارد، بنابراین همه استدلال‌ها عمدتاً نظری هستند. این موضوع بسیار مورد بحث است و در نهایت ممکن است تفاوت بالینی قابل توجهی ایجاد نکند. مهم‌ترین سؤالی که باید از خود بپرسید این است: کدام عادت مسواک زدن باعث می‌شود که من بیشتر دندان‌هایم را به طور مداوم مسواک بزنم؟ هنگامی که پاسخ خود را دریافت کردید، آن را در روال خود قرار دهید و به آن ادامه دهید.

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *