جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مسواک زدن موثر

مسواک زدن موثر

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مسواک زدن موثر

به این محتوا امتیاز دهید

مسواک زدن موثر بخش مهمی از روتین مراقبت از دندان شما است. برای داشتن دهان و لبخند سالم، باید نکات زیر را رعایت کنید:

دندان های خود را دو بار در روز با یک برس نرم مسواک بزنید. اندازه و شکل برس شما باید متناسب با دهان شما باشد و به شما این امکان را می دهد که به راحتی به همه قسمت ها دسترسی داشته باشید.

مسواک خود را هر سه یا چهار ماه یکبار یا در صورت شکستگی موها زودتر تعویض کنید. یک مسواک فرسوده کار خوبی برای تمیز کردن دندان های شما انجام نمی دهد.

مطمئن شوید که از خمیردندان فلوراید تایید شده استفاده کنید.

چه مدت باید دندان های خود را مسواک بزنید؟

مسواک زدن صحیح حداقل دو دقیقه طول می کشد. دو دقیقه می تواند زمان زیادی به نظر برسد – به خصوص برای کودکان. می توانید از تایمر استفاده کنید تا آن را کمی سرگرم کننده تر کنید. برخی از مسواک های برقی دارای تایمر خودکار هستند تا دو دقیقه را به مسواک زدن اختصاص دهید.

آیا می توانید دندان های خود را بیش از حد مسواک بزنید؟

مسواک زدن بیش از دو دقیقه مضر نیست، تا زمانی که از فشار سفت اما ملایم استفاده کنید. استفاده از فشار زیاد می تواند به مینای دندان و بافت لثه آسیب برساند و منجر به حساسیت دندان و تحریک لثه ها شود. سعی کنید با دست غیر غالب خود مسواک بزنید تا متوجه تفاوت میزان فشار روی دندان های خود شوید.

لوازم مناسب را انتخاب کنید.

از چه تکنیک هایی باید استفاده کنم؟

شما می توانید با مسواک زدن موثر اطراف و زیر خط لثه که در آن باکتری ها و پلاک ها تجمع می کنند، از بیماری لثه پیشگیری و کنترل کنید. سه روش معمولی برای مسواک زدن وجود دارد که می توانید برای اطمینان از تمیز کردن دندان های خود به خوبی امتحان کنید.

 

  1. تکنیک باس یا سوکولار

روش باس مسواک زدن شامل استفاده از موهای مسواک برای پاک کردن پلاک  که معمولاً به عنوان بیوفیلم شناخته می‌شود از زیر لثه‌ها قبل از ایجاد التهاب لثه است. بررسی سیستمیک و تجزیه و تحلیل تکنیک‌های مختلف مسواک زدن در سال ۲۰۱۸ نشان داد که روش باس اصلاح‌ شده مؤثرترین روش در کاهش پلاک و التهاب لثه نسبت به روش افقی است.

مسواک را موازی با دندان های خود نگه دارید

برس را تا زاویه ۴۵ درجه کج کنید

برس را زاویه دهید تا موها کمی زیر خط لثه قرار گیرند

با فشاری سفت و در عین حال ملایم، قبل از حرکت به ناحیه بعدی، جلو و عقب مسواک بزنید یا ۱۵ تا ۲۰ بار از حرکت دایره ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
روش‌های درمان خانگی خونریزی جای کشیدن دندان و کنترل خونریزی

تمام دندان ها را روی سطح بیرونی مسواک بزنید و سپس پشت دندان ها را با همان حرکات تمیز کنید

مسواک را در حالت عمودی در پشت دندان های جلویی خود نگه دارید و با استفاده از موهای روی انگشتان پا مسواک بزنید.

سطح جونده دندان های آسیاب را مسواک بزنید و زبان خود را مسواک بزنید

  1. تکنیک استیلمن

تکنیک براشینگ مشابه تکنیک Bass است. با این حال، به جای دایره، از ضربات افقی کوتاه به جلو و عقب در تمام سطوح دندان استفاده می کنید.

.تکنیک منشور

دندانپزشک شما ممکن است روش چارتر را در صورت وجود فاصله بین دندان‌ها، تحلیل لثه، ریشه‌های باز یا جراحی پریودنتال توصیه کند. چارتر همچنین در صورت داشتن وسایل ارتودنسی یا پروتزهای پارسیل ثابت مفید است.

موها را روی خط لثه با زاویه ۴۵ درجه و به سمت سطح جونده یا تاج دندان قرار دهید. این موقعیت برعکس تکنیک باس و استیلمن است.

با استفاده از حرکات دایره ای کوتاه یا حرکات کوچک عقب و جلو، برس را برای ۱۵ تا ۲۰ بار به آرامی ویبره کنید.

تمام دندان های خود را با یک الگو مسواک بزنید و تمام سطوح و کناره های دندان را مسواک بزنید.

اصلاحات مسواک زدن

می توانید از نسخه های اصلاح شده تکنیک های Bass، Stillman و Charter نیز استفاده کنید. روشی را که انتخاب می‌کنید دنبال کنید، اما پس از مسواک زدن ناحیه‌ای، موها را بغلتانید یا آن را از لثه‌هایتان جدا کنید. این اصلاح مواد زائد بین دندان ها را از بین می برد و کل سطح دندان را تمیز می کند.

چگونه تشخیص دهیم که دندان های شما به اندازه کافی تمیز هستند؟

اگر به درستی مسواک نزنید، ممکن است دو دقیقه آن را قطع نکند. تمام سطوح دندان شما باید تمیز و عاری از مواد زائد باشد. به یاد داشته باشید که روی هر دندان از ضربات کوتاه، حرکت به جلو و عقب در برابر دندان ها و لثه ها استفاده کنید. به پشت دندان های جلو و دندان های آسیاب عقب خود نیز برسید. همچنین تمیز کردن بین دندان ها به اندازه مسواک زدن مهم است.

اگر به این مناطق باریک نرسیده اید یا از مسواک بین دندانی، نخ دندان استفاده نمی کنید، اگر متوجه تجمع بیشتر پلاک یا خونریزی لثه شدید، ممکن است دندان های خود را به اندازه کافی تمیز نکنید.

روش صحیح مسواک زدن به این صورت است:

به آرامی برس را با حرکات کوتاه (در عرض دندان) به جلو و عقب حرکت دهید.

بیشتر بخوانید
اگر درمان عصب کشی انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

سطوح بیرونی، سطوح داخلی و سطوح جویدنی دندان ها را مسواک بزنید.

برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان های جلویی، مسواک را به صورت عمودی کج کنید و چندین حرکت بالا و پایین انجام دهید.

البته مسواک زدن تنها بخشی از یک روال کامل مراقبت از دندان است. همچنین باید مطمئن شوید که:

روزانه یک بار بین دندان ها را تمیز کنید. باکتری‌های عامل پوسیدگی بین دندان‌هایی که پرزهای مسواک نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، باقی می‌مانند. این به حذف پلاک و ذرات غذا از بین دندان ها و زیر خط لثه کمک می کند.

از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید و نوشیدنی ها و میان وعده های شیرین را محدود کنید.

برای پیشگیری و درمان بیماری های دهان به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

مسواک زدن کاری است که همه ما انجام می دهیم اما این بدان معنا نیست که همه ما آن را درست انجام می دهیم. اگرچه ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما در واقع یک هنر برای مسواک زدن وجود دارد.

وقتی صحبت از مسواک زدن به میان می‌آید، روش‌های خاصی کم و بیش در از بین بردن پلاک و حفظ سلامت دهان و دندان مؤثر هستند. در اینجا شش نکته ساده وجود دارد که به شما اطمینان می دهد که هر بار که دندان های خود را مسواک می کنید، از حداکثر فواید استفاده می کنید.

  1. براش مناسب را انتخاب کنید.

ممکن است فکر کنید موثرترین راه برای از بین بردن پلاک و جرم دندان، حمله به آنها با یک برس موی سخت است. در حقیقت، بهترین گزینه برای سلامت دهان و دندان شما، یک برس با موهای نرم است. این به این دلیل است که موهای نرم‌تر انعطاف‌پذیرتر هستند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در گوشه‌ها و برآمدگی‌های بین دندان‌های شما خم شوند و مکان‌های صعب العبور را هدف قرار دهند.

  • مطمئن شوید که اندازه سر برای دهان شما مناسب است. شما باید بتوانید به جلو، عقب و بالای هر دندان برسید، از جمله دندان هایی که در پشت هستند. اگر برس شما جا نمی شود، یکی را با سر کوچکتر انتخاب کنید.

مطمئن شوید که دسته به راحتی در دست شما قرار می گیرد تا در طول هر مسواک زدن کنترل حرکات برس را در دست داشته باشید.

از تکنیک مناسب استفاده کنید.

  1. از تکنیک مناسب استفاده کنید.

در مورد روش صحیح مسواک زدن چندین نکته وجود دارد که باید در نظر داشت:

مسواک خود را در زاویه تقریبی ۴۵ درجه نسبت به دندان ها و لثه های خود نگه دارید.

بیشتر بخوانید
عفونت ریشه دندان

هر دندان را جداگانه مسواک بزنید. سمت بیرونی و داخلی و همچنین سطوح جویدنی هر دندان را هدف قرار دهید. به جای فشار دادن برس به جلو و عقب، از حرکات کوچک، دایره ای، بالا و پایین استفاده کنید.

ملایم باشید. اعمال فشار زیاد به دندان ها بهتر از اعمال فشار ملایم پلاک ها را از بین نمی برد و ممکن است در واقع به لثه های شما آسیب برساند.

به اعداد توجه کنید.

  1. به اعداد توجه کنید.

تعداد دفعاتی که در روز مسواک می زنید و تعداد دقایقی که صرف مسواک زدن می کنید، تفاوت زیادی در سلامت دهان و دندان شما ایجاد می کند. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و مطمئن شوید که هر جلسه مسواک زدن حداقل دو دقیقه طول بکشد.

 

  1. از جایی که شروع کردید تکان دهید.

بسیاری از ما هر بار که مسواک می‌زنیم، از همان قسمت دهان شروع می‌کنیم، همین روند را دنبال می‌کنیم. این بدان معناست که احتمالاً دندان‌هایی که نزدیک به انتها مسواک می‌زنید نادیده گرفته می‌شوند، زیرا اکثر ما با ادامه هر جلسه مسواک زدن تمرکز خود را از دست می‌دهیم. اطمینان حاصل کنید که تمام دندان های شما مراقبت های سطح بالایی را دریافت می کنند و هر بار که مسواک می زنید، از یک دندان متفاوت شروع کنید.

لثه و زبان خود را فراموش نکنید

  1. لثه و زبان خود را فراموش نکنید

باکتری‌ها تمایل دارند در محل تلاقی دندان‌ها و لثه‌ها تجمع کنند، بنابراین مطمئن شوید که هر بار که مسواک می‌زنید، خط لثه خود را (هم در قسمت بیرونی و هم در سمت زبان دندان‌هایتان) هدف قرار دهید.

همچنین ایده خوبی است که زبان خود را همراه با دندان ها و لثه های خود مسواک بزنید، زیرا این کار حتی باکتری های بیشتری را از دهان شما پاک می کند. مسواک زدن زبان نه تنها برای سلامت دهان مفید است، بلکه به رفع بوی بد دهان نیز کمک می کند.

مسواک خود را تمیز نگه دارید

  1. مسواک خود را تمیز نگه دارید.

اگر دندان های خود را با مسواک کثیف مسواک می زنید، فقط باکتری ها را در سراسر دهان خود آغشته می کنید. با شستشوی کامل مسواک بعد از هر بار استفاده و قرار دادن آن در حالت عمودی (مثلاً در یک فنجان) به جای اینکه اجازه دهید روی پیشخوان حمام قرار گیرد، از این وضعیت ناخوشایند جلوگیری کنید. همچنین مهم است که تقریباً هر سه ماه یک بار بر روی یک مسواک جدید (یا یک سر مسواک جدید اگر از یک مسواک الکترونیکی استفاده می کنید) سرمایه گذاری کنید.

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *