جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آماده سازی کامل قبل از کشیدن دندان

کشیدن دندان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

آماده سازی کامل قبل از کشیدن دندان

به این محتوا امتیاز دهید

گاهی اوقات کشیدن دندان برای درمان و از بین بردن عفونت‌ها، و لثه و حفظ سلامت دهان یک امر ضروری است. کشیدن دندان‌عقل نوجوانان و بزرگسالان یک روش درمانی استاندارد در دندانپزشکی است و توسط جراحان دهان در کلینیک‌ها انجام می‌شود. گاهی اوقات دندانی که به‌شدت آسیب‌دیده است نیز کشیده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آسیب بیشتری به دهان شما وارد نمی‌کند.

فکر کشیدن یک یا دو دندان توسط دندانپزشک بدون شک شما را می‌ترساند و متعجب می‌شوید که چگونه باید برای این روش آماده شوید. این مقاله نکاتی را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند قبل از کشیدن اطلاعات کافی در مورد این نوع جراحی داشته باشید.

چرا کشیدن دندان ضروری است؟

چرا کشیدن دندان ضروری است؟

شایع‌ترین دلیل برای کشیدن دندان پوسیدگی دندان است. گاهی اوقات، زمانی که حفره‌ها درمان نمی‌شوند، می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند تا جایی که حتی یک کانال ریشه نمی‌تواند به حفظ آنها کمک کند. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است دندان کشیده شود، زمانی است که افراد دچار نامنظمی در دندان‌ها می‌شوند. در این موارد، کشیدن دندان فضای کافی برای بقیه دندان‌های شما باقی می‌گذارد تا در جای خود جابه‌جا شوند و به‌درستی تراز شوند.

هنگامی که به کلینیک دندانپزشکی مینادیس مراجعه می‌کنید، دندانپزشک شما از دندان‌های شما رادیوگرافی می‌گیرد تا وضعیت و موقعیت آنها را ارزیابی کند. در طول این مشاوره، دندانپزشک شما برای درک بهتر سلامت دهان و تاریخچه پزشکی شما، یک‌سری سؤالات از شما می‌پرسد. به‌هرحال، کشیدن دندان ممکن است چیزی خیلی جدی به نظر نرسد، اما یک عمل جراحی جزئی است و اگر اقدامات احتیاطی درست انجام نشود، ممکن است عوارضی ایجاد کند. از شما خواسته می‌شود اطلاعاتی در مورد هر دارو یا مکملی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و هرگونه مشکل سلامتی که ممکن است داشته باشید را بیان کنید.

دندانپزشکان اغلب به شرایط قلبی مانند نقایص مادرزادی قلب و دریچه‌های مکانیکی قلب توجه ویژه‌ای دارند؛ زیرا روش‌های دندانپزشکی می‌تواند باعث عفونت قلب به نام اندوکاردیت در این بیماران شود؛ بنابراین، در صورت داشتن هر یک از این شرایط، ضروری است که این اطلاعات را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا با تجویز آنتی‌بیوتیک از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود.

 چگونه خود را برای فرایند کشیدن دندان آماده کنید

 چگونه خود را برای فرایند کشیدن دندان آماده کنید

نگرانی‌های خود را مشخص کنید

بهترین راه برای کاهش اضطراب شما این است که در مورد این روش با دندانپزشکی که توصیه به کشیدن دندان می‌کند صحبت کنید تا بفهمید که چرا باید روند کشیدن دندان را طی کنید. فهرستی از سؤالاتی را که برایتان مطرح شده است را با دندانپزشک یا جراح دهان در میان بگذارید. دندانپزشکان از ترس‌های شما آگاه هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به سؤالات شما پاسخ دهند و حتی جزئیاتی را ارائه دهند تا خود را آماده کرده و با آرامش کامل به برای این نوع درمان حاضر شوید.

بیشتر بخوانید
مسواک زدن موثر

سابقه پزشکی خود را ارائه دهید

هنگامی که در مورد کشیدن دندان با دندانپزشک صحبت می‌کنید، خود را آماده کنید تا کل سابقه پزشکی خود را در اختیار متخصص قرار دهید، از جمله داروهایی که مصرف می‌کنید به طور مثال اطلاعات مربوط به بیماری کبد، بیماری‌های مرتبط با قلب، اختلال در سیستم ایمنی، مفاصل مصنوعی و سابقه بیماری اندوکاردیت باکتریایی به یاد داشته باشید که دندانپزشک برای سلامت دهان و دندان شما کشیدن دندان را توصیه کرده است. این مسئولیت شماست که تمام اطلاعاتی را که می‌توانید در اختیار آنها قرار دهید تا مطمئن شوید که روند کشیدن دندان به‌خوبی پیش می‌رود. اجازه ندهید شهرت و مهارت دندانپزشک در حرفه او شما را برای پنهان‌کردن اطلاعات بترساند و یا دودل کند؛ زیرا ممکن است این امر به ضرر شما تمام شود.

داروهای بی‌حسی

بی‌حسی  یکی از روش‌های استاندارد هر فرآیند کشیدن دندان برای بزرگسالان است. اگر متخصص با ابزارهای ابتدایی کهن برای کشیدن یک یا دو دندان از دهانتان به شما نزدیک شود، احتمالاً از ورود به مطب دندانپزشکی خودداری خواهید کرد؛ بنابراین بهتر است در مورد نوع بی‌حسی  که در طول عمل دریافت خواهید کرد سؤال کنید.

حتی پس از کشیدن دندان در دوران نقاهت، دندانپزشکان داروهای مسکن را توصیه می‌کنند و اگر مستعد ابتلا به عفونت هستید، ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند. لطفاً آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق دستور و بدون حذف هیچ دارویی مصرف کنید.

آماده‌شدن برای قرار ملاقات شما

کشیدن دندان در بزرگسالی ممکن است ترسناک به نظر برسد. بااین‌حال، واقعیت کاملاً متفاوت است؛ زیرا دندانپزشکان کشیدن دندان را به‌عنوان آخرین راه‌حل برای محافظت از سلامت دندان و کلی شما توصیه می‌کنند؛ بنابراین اگر دندانپزشک شما کشیدن یک‌دندان را توصیه کرده است، ممکن است تمام گزینه‌های دیگر برای حفظ آن غیرممکن بوده باشد و بهترین فکر همین باشد که دندان شما را بکشد. بااین‌حال، اگر به‌درستی از دندانپزشک خود برای آماده‌شدن برای این روش پرس‌وجو کنید، متوجه می‌شوید که روند کشیدن دندان را به بهترین شکل طی می‌کنید و بدون استرس از آن، بهبود می‌یابید.

روز جراحی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید آرام باشید. این می‌تواند دشوار باشد، به‌خصوص زمانی که از دندانپزشک می‌ترسید. بااین‌حال، راهی برای کاهش استرس این است که کل روز را برنامه‌ریزی کنید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید برنامه‌ریزی کنید حمل‌ونقل شماست. پس از این روش، صرف‌نظر از نوع بی‌حسی  که استفاده می‌شود، نمی‌توانید به خانه برگردید؛ بنابراین، باید از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتان بخواهید که شما را از کلینیک دندانپزشکی مینادیس به خانه ببرند.

بیشتر بخوانید
مراقبت پس از درمان ریشه

اگر کلینیک دندانپزشکی مینادیس کشیدن دندان شما را توصیه می‌کند، مطمئن باشید که این مرکز دندانپزشکی تمام اطلاعات مربوط به نحوه آماده‌شدن برای کشیدن دندان را نیز به شما ارائه می‌دهد و حتی شما را در طول بهبودی همراهی می‌کند.

قبل از کشیدن دندان چه باید کرد ؟

قبل از کشیدن دندان چه باید کرد ؟

پوسیدگی دندان یک مسئله بسیار جدی است که اکثریت قریب به‌اتفاق بزرگسالان  را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارش ملی بهداشت دهان و دندان، بیش از ۹۰ درصد از بزرگسالان کشور پوسیدگی دندان‌های دائمی خود را تجربه کرده‌اند.

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند تا جایی که نیاز به کشیدن داشته باشد. خوشبختانه با درمان مناسب می‌توان از پوسیدگی بیش از حد دندان جلوگیری کرد.

اگر مشکلی در دندان‌های شما وجود دارد، دندانپزشک شما در مینادیس سعی می‌کند با استفاده از روش‌های درمانی مختلف، مانند پرکردن و درمان کانال‌های ریشه، آنها را ترمیم کند. اما زمانی که دندان شما پوسیده یا آسیب‌دیده است که قابل‌ترمیم نیست، تنها گزینه ممکن است رزرو یک قرار ملاقات در مینادیس برای کشیدن دندان باشد.

در موارد دیگر، کشیدن دندان برای دندان‌عقل یا آماده‌شدن برای ایمپلنت انجام می‌شود. ایمپلنت گاهی حتی روی دندان‌های سالم نیز انجام می‌شود. کشیدن دندان ممکن است تجربه‌ای دردناک به نظر برسد، اما حقیقت این است که این یک روش نسبتاً بدون درد است. دندانپزشکان قبل از شروع کار حتماً ناحیه را بادقت بی حس می‌کنند و جدای از احساس بی‌حسی اولیه، بیشترین چیزی که احساس می‌کنید فشاری است هنگام کشیدن به دندان وارد می‌شود.

بااین‌حال، اگر برای آن آمادگی داشته باشید، کشیدن دندان می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. بله، خود این روش عمدتاً بدون درد است. اما عدم آمادگی ممکن است باعث شود که در حین و بعد از کشیدن دندان دچار مشکل شوید.

در ادامه نکات مهمی آورده شده است که باید رعایت کنید تا مطمئن شوید که عمل کشیدن دندان شما به‌خوبی انجام می‌شود:

دستورالعمل‌های قبل از جراحی را رعایت کنید

دستورالعمل‌های قبل از جراحی را رعایت کنید

دندانپزشک شما در مینادیس مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های قبل از عمل را برای کاهش احتمال عوارض در حین و بعد از عمل به شما ارائه می‌دهد. اگر قرار است از بی‌هوشی عمومی یا آرام‌بخشی استفاده شود، ممکن است لازم باشد چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید و از نوشیدن آب خودداری کنید. معمولاً ۶ ساعت برای غذا و ۲ ساعت برای آب است.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت‌های دندانی

اگر سیگاری هستید، ممکن است از شما خواسته شود از چند هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید. زیرا سیگار بر اثر بی‌حسی  تأثیر می‌گذارد و احتمال بروز عوارض در حین کشیدن دندان و همچنین سایر روش‌های دندانپزشکی را افزایش می‌دهد. دستورالعمل های قبل از عمل را همانطور که تجویز شده است دنبال کنید تا مطمئن شوید که کشیدن دندان شما از ابتدا تا انتها به آرامی انجام می‌شود.

یک ارزیابی جامع پزشکی دریافت کنید

قبل از عمل، حتماً یک ارزیابی پزشکی به پزشک خود ارائه دهید.

مشکلات قلبی، اختلالات خونریزی و فشارخون بالا از جمله بیماری‌هایی هستند که برای جلوگیری از عوارض حین و بعد از کشیدن دندان نیاز به داروهای مناسب دارند.

اگر هر یک از موارد فوق را دارید، باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید. دندانپزشک شما بر اساس نتایج ارزیابی پزشکی داروهای مناسب را برای شما تجویز می‌کند.

اگر دارویی مصرف می‌کنید، باید لیست داروهای فعلی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا از تداخلات دارویی نامطلوب جلوگیری کنید.

درخواست آرام‌بخشی آگاهانه

درخواست آرام‌بخشی آگاهانه

کشیدن دندان ساده ممکن است تنها با استفاده از تزریق بی‌حسی موضعی انجام شود؛ اما در موارد خاص از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. اگر عصبی هستید و استرس دارید، آرام‌بخشی آگاهانه راهی مؤثر برای آرام‌کردن اعصاب شما و انجام یک روش کشیدن دندان بدون درد است.

درحالی‌که تحت این نوع آرام‌بخش هستید، در حالت بسیار آرامی قرار می‌گیرید که در آن هیچ دردی احساس نمی‌کنید. اما همچنان می‌توانید به دستورات کلامی یا تحریک لمسی سبک پاسخ دهید.

حتماً همراه داشته باشید

اگر به شما فقط بی‌حسی موضعی داده شود، برخی از افراد به شما خواهند گفت که رانندگی با وسیله نقلیه به‌تنهایی بی‌خطر است. اما متخصصان به‌شدت توصیه می‌کنند که شخص دیگری، خواه دوست، اقوام یا عزیز، شما را به خانه بیاورد. حتی بی‌حسی موضعی نیز واکنش‌های  شما را مختل می‌کند، بنابراین ارزش ریسک‌کردن را ندارد.

اگر بی‌حسی  عمومی یا آرام‌بخشی آگاهانه دریافت می‌کنید، برای رانندگی مناسب نیستید و نمی‌توانید بلافاصله پس از عمل خود با هیچ وسیله نقلیه‌ای رانندگی کنید. تلاش برای انجام این کار فقط خود و اطرافیانتان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

 

 

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *