جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دندان درد در ارتودنسی

دندان درد در ارتودنسی

آنچه در این مطلب می‌خوانید

دندان درد در ارتودنسی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

درمان ارتودنسی با هدف اصلاح دندان‌های بیش از نامنظم و کج انجام  می‌شود. مانند هر روند بیماری، سازگاری با درمان و بهبودی ممکن است از فرد به فرد متفاوت باشد. تقریباً همه بیماران تا چند روز پس از نصب و سفت شدن ارتودنسی‌ها، دندان درد در ارتودنسی را تجربه می‌کنند. درد بسیار کم و طبیعی است. برخی از این دردها درد عادت کردن به ارتودنسی‌ها و برخی از آنها دردهای ناشی از ایجاد فضای اضافی است که در طول این فرایند تجربه می‌شود.

معمولاً درارتودنسی هیچ درد در دندان‌ها وجود ندارد. سیم‌ها با لاستیک ارتودنسی به براکت‌ها متصل می‌شوند. به همین دلیل دندان‌ها در جهات خاصی کشیده می‌شوند. ممکن است به دلیل کناره‌گیری دندان‌ها احساس فشار ایجاد شود. دندان درد در ارتودنسی ممکن است تا چند هفته پس از درمان احساس شود. این دوره زمان ایجاد هارمونی بین دهان، دندان‌ها و ارتودنسی‌ها را در بر می‌گیرد. با پیروی از توصیه‌های دندانپزشک می‌توانید روند درد را سریع‌تر پشت سر بگذارید.

 علاوه بر این، دندانپزشک می‌تواند در طول درمان تغییراتی روی سیم‌ها ایجاد کند. درد ممکن است با حرکت و تغییرات، هرچند به حداقل، احساس شود. پس از قرار دادن ارتودنسی‌ها، ممکن است درد جزئی در دندان‌ها و لثه‌ها در حین جویدن، زخم‌های ناشی از اصطکاک در سطح داخلی گونه‌ها و بریدگی روی زبان وجود داشته باشد. تقریباً یک ماه طول می‌کشد تا بیمار به طور کامل به ارتودنسی‌ها عادت کند.

درمان‌های ارتودنسی قطعاً می‌توانند باعث ایجاد درد شود. این دردها معمولاً به صورت حساسیت دندان، درد لثه، درد در فک و خونریزی خود را نشان می‌دهند اما زمانی که درارتودنسی دندان درد را تجربه می‌کنید، همیشه این درد ناشی از درمان ارتودنسی نیست.

ارتودنسی‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

ارتودنسی‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

پس از تصمیم دندانپزشک در مورد درمان ارتودنسی، سیم‌ها ی ارتودنسی  بر روی دندان بیمار نصب می‌شوند. در این فرایند ممکن است نگرانی‌هایی وجود داشته باشد که بیمار را آزار دهد. نگرانی‌هایی از قبیل  اینکه: ارتودنسی‌ها چگونه متصل می‌شوند؟ آیا هنگام بستن ارتودنسی درد دارد؟

پس از اینکه دندانپزشک چسب طبی مورد نیاز را  گذاشت، مراحل باندینگ براکت‌ها را انجام می‌دهد. براکت‌ها یکی‌یکی وصل می‌شوند. پس از فرایند اتصال براکت، سیم‌ها از بین براکت‌ها عبور داده می‌شوند. با این فرایند که بیش از یک ساعت نیست، درمان ارتودنسی‌ها آغاز می‌شود.

 پس از قرار دادن ارتودنسی‌ها، لازم است حداقل یک بار در ماه معاینه دندانپزشکی انجام شود. در طول این فرایند، دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا ارتودنسی‌ها هدف درمان را انجام می‌دهند یا خیر. ممکن است  تنظیمات ارتودنسی دوباره نیاز باشد. در طی این تنظیمات، سیم‌های شل شده دوباره سفت می‌شوند و در صورت لزوم تغییراتی روی سیم‌ها اعمال می‌شود. درد ارتودنسی ممکن است پس از تنظیم و اصلاح تجربه شود. در نقاطی که درد غیر قابل اجتناب است، می‌توان با دندانپزشک مشورت کرد. حتی اگر درد را کنترل کنید، نباید از بررسی‌های معمول و مراقبت از ارتودنسی غافل شوید.

بیشتر بخوانید
زمان مناسب برای مسواک زدن

بیایید به علل احتمالی دندان درد در ارتودنسی و اقداماتی که باید در مورد آن انجام دهیم، بپردازیم.

دندان درد به دلیل وجود ارتودنسی

ارتودنسی‌ها می‌توانند باعث درد شوند، به خصوص اگر اخیراً تنظیم شده باشند یا خیلی سفت تنظیم شده باشند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است مقداری تورم یا درد در لثه‌ها، فک‌ها یا دندان‌های خود احساس کنید. همچنین گاهی اوقات سفتی ارتودنسی نیز می‌تواند باعث دندان درد شود.

زمانی که هیچ نشانه‌ای از آسیب یا پوسیدگی در داخل یا اطراف دندان وجود نداشته باشد، می‌توانید متوجه شوید که ارتودنسی‌های شما دلیل دندان درد هستند. یکی دیگر از علائم مشخص این است که درد بلافاصله پس از تنظیم ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی ایجاد می‌شود.

می‌توانید درد ناشی از یک جلسه تنظیم کردن را با بی‌حس کردن دندان با یخ، ژل دندان یا روغن میخک درمان کنید. همچنین می‌توانید با یک پد حرارتی روی ناحیه درد قرار دهید یا با غذای سرد مانند بستنی یا آبمیوه خنک، التهاب را کاهش دهید.

دلیل دندان درد در ارتودنسی به غیر از تنظیم ارتودنسی چه می‌تواند باشد؟

دلیل دندان درد در ارتودنسی به غیر از تنظیم ارتودنسی چه می‌تواند باشد؟

اگر درد دندان ثابت باشد و به عوامل بی‌حس‌کننده پاسخ ندهد، ممکن است مشکل از خود دندان باشد. اگر دندان درد شما مداوم است، با دندانپزشک خود مشورت کنید. او ممکن است مجبور شود برای تشخیص مشکل، یک عکس اشعه ایکس از دندان بگیرد. اگر در نهایت به درمان کانال ریشه، پر کردن یا کشیدن نیاز دارید، ممکن است ارتودنسی‌های شما برای مدتی جدا شوند.

۱۰ نکته برای تسکین دندان درد در ارتودنسی

اکثر افراد فکر می‌کنند که تنظیم ارتودنسی‌ها بسیار دردناک هستند، اما در واقع بعد از عادت کردن به آنها درد یا ناراحتی زیادی وجود ندارد. ممکن است بلافاصله پس از قرار دادن ارتودنسی‌ها توسط متخصص ارتودنسی و زمانی که سیم‌های شما سفت می‌شوند، احساس ناراحتی کنید، اما راه‌هایی برای تسکین دندان درد در ارتودنسی‌ وجود دارد.

۱- بی‌حس‌کننده‌های خوراکی

یک راه ساده برای تسکین دندان درد درارتودنسی، مالیدن یک بی‌حس‌کننده موضعی به طور مستقیم روی دندان‌ها و لثه‌های حساس است. برای استفاده از آن می‌توانید از یک سواب پنبه یا انگشت خود استفاده کنید. بی‌حس‌کننده‌ها حساسیت دندان‌ها و لثه‌های شما را از بین می‌برند تا ناراحتی ناشی از جابه‌جایی دندان‌ها را به این شدت احساس نکنید.

بیشتر بخوانید
جراحی دندان عقل در گیشا

۲- داروهای مسکن بدون نسخه

گزینه دیگر مصرف داروهای مسکن بدون نسخه است. اگر می‌دانید که همیشه بعد از قرار ملاقات ارتودنسی احساس ناراحتی خواهید داشت، دارو را یک ساعت قبل از قرار ملاقات خود مصرف کنید. در طول و بعد از قرار ملاقات خود با این روش درد و ناراحتی کمتری احساس خواهید کرد.

اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های روی دارو را بخوانید و دستورالعمل‌های دوز را به دقت دنبال کنید. این دارو قرار نیست به طور مداوم استفاده شود، بنابراین اگر بعد از چند روز همچنان احساس درد و ناراحتی دارید، فوراً با ما تماس بگیرید.

۳- کمپرس یخ

دمای سرد می‌تواند التهاب و بی حسی  را کاهش دهد تا دندان درد در ارتودنسی را احساس نکنید. اگر کیسه یخ در دست دارید، عالی کار خواهد کرد. برای تسکین درد ارتودنسی‌ها، فقط کیسه یخ را در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید.

۴- آب یخ سرد

اگر هیچ یک از گزینه‌های ذکر شده در بالا موجود نیست، یک لیوان آب یخ ساده نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. بعد از اینکه از قرار ملاقات ارتودنسی خود برگشتید، یک لیوان آب سرد بنوشید. این کار به اندازه کافی دهان شما را بی حس می‌کند تا مقداری از دندان درد در ارتودنسی و ناراحتی را تسکین دهد.

دلیل دندان درد در ارتودنسی به غیر از تنظیم ارتودنسی چه می‌تواند باشد؟

۵- غذاهای نرم

داشتن ارتودنسی‌، محدودیت‌های زیادی دارد، به‌ویژه وقتی صحبت از آنچه می‌توانید بخورید، باشد. نباید آب‌نبات‌های سفت، آدامس‌ها و غذاهای سخت جویدنی را با ارتودنسی بخورید. بهتر است بلافاصله پس از گذاشتن ارتودنسی‌ها و پس از هر بار سفت کردن، از خوردن غذاهای ترد خودداری کنید. می‌توانید این کار را با خوردن غذاهای نرم مانند سوپ، پوره سیب زمینی انجام دهید.

۶- موم ارتودنسی

به احتمال زیاد موم ارتودنسی به شما داده خواهد شد. این موم این یک موم مخصوص است که از داخل لب‌ها، گونه‌ها و لثه‌ها در برابر براکت‌های ارتودنسی محافظت می‌کند. موم مانعی ایجاد می‌کند که انتهای تیز براکت‌ها را از تحریک دهان شما جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل‌هایی که برای استفاده از موم ارتودنسی به شما داده شده است را دنبال کنید. اساساً موم را روی براکتی که باعث تحریک می‌شود قالب می‌گیرند. این یک موم غیر سمی است بنابراین لازم نیست نگران بلعیدن تصادفی آن باشید، اما به یاد داشته باشید که قبل از مسواک زدن آن را بردارید. موم را بعد از مسواک زدن و بعد از غذا دوباره استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
درمان پوسیدگی دندان

۷- آبکشی دهان با گرم و نمک

شستشوی آب نمک گرم نیز می‌تواند کمک کننده باشد. غرغر کردن با آب نمک گرم می‌تواند به التیام هر گونه زخم یا بریدگی که ممکن است در دهان و لثه‌های ارتودنسی‌ها داشته باشید کمک کند.

۸-  ماساژ لثه

اگر ماساژ ناحیه درد برای تسکین دندان درد در ارتودنسی مؤثر است، چرا لثه‌های خود را برای تسکین درد نیز ماساژ ندهید؟ انجام آن نیز بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یکی از انگشتان خود به آرامی لثه‌های خود را به صورت دایره‌ای مالش دهید. برای تأثیر کامل، قبل از ماساژ به لثه‌های خود یک تکه یخ بمالید. شما فقط باید این کار را به اندازه کافی انجام دهید تا لثه‌های متورم خود را آرام کنید.

۹- بهداشت خوب دندان

نحوه مراقبت از دندان‌ها و ارتودنسی‌ها نیز می‌تواند در میزان دندان درد در ارتودنسی و ناراحتی شما تأثیر بگذارد. مهم‌ترین چیزی که درارتودنسی باید به خاطر داشته باشید این است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه، دندان‌ها و ارتودنسی‌ها را تمیز نگه دارید. غذا روی براکت‌ها و سیم‌ها گیر می‌کند، بنابراین باید آنها را کاملاً تمیز کنید. حتماً مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهان‌شویه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که دهان و دندان خود را از شر تمام ذرات غذای باقیمانده خلاص کنید.

۱۰-. نیاز به صبور بودن

احتمالاً مهم‌ترین نکته برای عبور از این دوره سازگاری، صبور بودن است. هدف کلی خود را در ذهن داشته باشید: لبخندی سالم‌تر و زیباتر. درد و ناراحتی فقط چند روز طول می‌کشد، اما لبخند جدید شما همیشه با شما خواهد بود، بنابراین باید به درستی از آن مراقبت کنید.

چه زمانی در صورت وجود  دندان درد در ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی در صورت وجود  دندان درد در ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

بعد از درمان ارتودنسی ممکن است درد به خصوص در روزهای اول ایجاد شود و این طبیعی است. اما در برخی موارد درد حتماً باید با مشورت دندانپزشک اقدام کنید. اگر درد شدید ناگهانی در دندان‌ها، لکه‌هایی روی لثه‌ها، سیم بیرون زده در مرکز درد، خونریزی، شل شدن یا افتادن براکت‌ها، دردی که بیش از پنج روز پس از سفت شدن ارتودنسی‌ها طول می‌کشد، حساسیت شدید هنگام مصرف سرماخوردگی دارید یا هنگامی که غذاهای گرم  می‌خورید این احساس را دارید، باید فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برای مشاوره رایگان خود، امروز یک قرار ملاقات از کلینیک ارتودنسی مینادیس بگذارید.

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *