جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زبان موج دار

زبان موج دار

آنچه در این مطلب می‌خوانید

زبان موج دار

به این محتوا امتیاز دهید

در حالی که آناتومی دهان همه افراد بسته به ژنتیک، سبک زندگی و سلامتی متفاوت است، اما چند مورد مشترک وجود دارد. یکی از اینها زبان صاف است. به نظر می رسد، این در واقع برای همه صدق نمی کند. زبان موج دار  یک ناهنجاری به طور کلی بی ضرر در زبان است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

زبان صدفی و یا زبان موج دار چیست؟

زبان صدفی و یا زبان موج دار  نام خود را از زبان موج دار گرفته است. نام های رایج دیگر عبارتند از:

  1. زبان دلمه ای
  2. زبان پوسته پوسته شده
  3. زبان صدفی مادرزادی
  4. علامت اصلی زبان صدفی و یا زبان موج دار  سطح موج دار علامت اصلی‌ترین آن در بیرونی ترین لبه های زبان است، اما ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، از جمله:
  5. دردی که از خفیف تا متوسط متغیر است
  6. لطافت
  7. قرمزی خفیف
  8. گلو درد
  9. مشکل در بلع (از جمله خوردن و آشامیدن)

در حالی که زبان صدفی و یا زبان موج دار  معمولاً بی ضرر است، زبان صدفی و یا زبان موج دار  می تواند نشانه یا علامت یک بیماری زمینه ای جدی تری باشد.

علل رایج زبان صدفی و یا زبان موج دار چیست؟

علل شامل مواردی است که مادرزادی هستند و آنهایی که در طول زمان ایجاد می شوند. هنگامی که التهاب یا ماکروگلوسیا (تورم زبان) رخ می دهد، زبان به لبه های دندان فشار می آورد. این باعث ایجاد برجستگی های مواج در طرفین زبان می‌شود.

زبان موج دار

برخی از شرایط ژنتیکی که ممکن است باعث ایجاد زبان صدفی و یا زبان موج دار  شود عبارتند از:

سندرم داون

کم کاری مادرزادی تیروئید

سندرم آپرت

در هر یک از این موارد، تورم و التهاب در بدن مداوم است و باعث این حالت می‌شود. علل دیگر نیز وجود دارد که ربطی به ژنتیک ندارد.

آمیلوئیدوز و زبان صدفی و یا زبان موج دار

تجمع پروتئین در اندام‌های اصلی مشخصه این بیماری است. با گذشت زمان، این پروتئین‌های ساخته شده می‌توانند در بافت‌های نرم از جمله زبان نیز تجمع کنند. التهاب حاصله منجر به پوسته شدن زبان می‌شود.

کم آبی بدن و زبان صدفی و یا زبان موج دار

با کمال تعجب، کمبود آب می‌تواند باعث تورم بافت‌های نرم شود. کمبود هیدراتاسیون یکی از دلایل شایع این بیماری است.

اضطراب و زبان صدفی و یا زبان موج دار

سطوح بالای اضطراب خود را در بدن ما به طرق مختلف نشان می‌دهد. برای برخی، استرس و اضطراب می‌تواند باعث درد مفصل گیجگاهی فکی ، دندان قروچه و سایر عادات در دهان، مانند فشار دادن زبان به دندان ها شود. با گذشت زمان، این اقدامات می تواند باعث ایجاد زبان صدفی و یا زبان موج دار شود.

بیشتر بخوانید
تأثیر نوشابه های با شکر بالا و اسیدهای زیاد بر دندان

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی و زبان صدفی و یا زبان موج دار

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می‌تواند باعث ایجاد اسکالوپ شدن زبان در نحوه انجام تنظیمات و تغییراتی در نیش خود برای “رفع” ناهماهنگی شود.

اگر مفصل گیجگاهی فکی در موقعیت دردناکی گیر کرده یا ثابت شود، برخی از افراد از زبان خود به عنوان اهرمی برای تنظیم آن استفاده می کنند. با گذشت زمان، فشار دادن زبان به دندان به این روش می تواند باعث ایجاد تغییراتی در زبان شود.

اختلالات خواب و زبان صدفی و یا زبان موج دار

آپنه خواب و دندان قروچه شبانه و سفت کردن فک ممکن است باعث فشار ناخودآگاه روی زبان شود. این امر علاوه بر خستگی در طول روز و افزایش سایر عوارض، می‌تواند منجر به تحلیل زبان شود.

زبان موج دار

کمبودهای تغذیه ای و زبان صدفی و یا زبان موج دار

کمبود B12

کمبود برخی ویتامین‌ها در رژیم غذایی افراد می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن زبان شود. اینها شامل ویتامین B-12، ریبوفلاوین، نیاسین و آهن است.

از آنجایی که سطوح پایین ویتامین B12 می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم شود، تشخیص این وضعیت دشوار است. تشخیص زودهنگام و درمان مهم است، اما، زیرا کمبود درمان نشده می تواند منجر به آسیب شدید عصبی و اختلالات خونی شود

کمبود آهن

فقط کمبود ویتامین B12 نیست که می تواند باعث فرورفتگی روی زبان شود. اگر آهن کافی دریافت نکنید، ممکن است با زبان متورم و پوسته‌دار و برخی علائم ناراحت‌کننده دیگر مواجه شوید.

آهن یک ماده معدنی ضروری است که بخشی از تمام سلول های بدن شما است. آهن موجود در گلبول های قرمز در هموگلوبین قرار دارد که پروتئینی است که اکسیژن را از ریه ها به سایر قسمت های بدن می رساند. داشتن آهن بسیار کم منجر به کم خونی می شود زیرا بدن شما هموگلوبین کافی برای انتقال اکسیژن را ندارد. کمبود آهن همچنین می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست ها و پاهای شما شود.

سوزن سوزن شدن دست ها و پاها یک احساس غیر طبیعی است که می تواند ناشی از سطوح پایین آهن باشد. هنگامی که سطح آهن شما پایین است، مغز استخوان قادر به ساخت گلبول های قرمز کافی نیست، که منجر به کاهش حجم خون و کاهش جریان خون به بافت ها می شود.

بیشتر بخوانید
دندان قروچه در خواب

کاهش خون رسانی به دست ها و پاها باعث احساس سوزن سوزن شدن می شود. اگر احساس سوزن سوزن شدن در اندام های خود دارید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک سلامت عمومی شما را ارزیابی می کند تا علت را مشخص کند. اگر احساس کند که ناشی از کمبود آهن است، ممکن است مکمل‌های آهن تجویز کند و همچنین به شما توصیه کند که غذاهای غنی از آهن بیشتری مصرف کنید.

زبان موج دار

منابع طبیعی آهن

مصرف روزانه غذاهای غنی از آهن می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. غذاهای حیوانی نسبت به غذاهای گیاهی حاوی آهن قابل جذب هستند. مصرف گوشت های غنی از آهن مانند جگر گاو، گوشت قرمز بدون چربی، بره، گوشت خوک، مرغ، ماهی و بوقلمون را افزایش دهید.

غذاهای غیر گوشتی غنی از آهن عبارتند از غلات، لوبیا و سبزیجات تازه مانند اسفناج، کلم پیچ، لوبیا و نخود. اگر زنی در سنین باروری هستید، برای جبران آهن از دست رفته در دوره های قاعدگی شدید، مصرف غذاهای غنی از آهن را افزایش دهید.

کم کاری تیروئید

زبان متورم با برآمدگی‌هایی در لبه‌ها می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد، وضعیتی که عملکرد غده تیروئید شما کمتر از آنچه باید باشد، باشد.

واکنش آلرژیک، عفونت یا آسیب و زبان صدفی و یا زبان موج دار

یک علت بالقوه خطرناک زبان صدفی ، واکنش آلرژیک یا عفونت است. در برخی موارد، زبان می تواند به طور کامل متورم شود و راه هوایی را مسدود کند.

سیگار کشیدن و زبان صدفی

به طور کلی، سیگار کشیدن باعث کم آبی بدن و تحریک بافت ها از جمله بافت های زبان می شود.

علل دیگر

برخی از انواع سرطان ممکن است باعث کنده شدن زبان شوند. افراد مبتلا به سل نیز ممکن است از ماکروگلوسیا رنج ببرند. در حالی که این دو حالت اولی نیستند که پزشک آن ها را بررسی می کند، مهم است که آن ها را به عنوان علت بالقوه در زمانی که هیچ علت دیگری پیدا نمی شود بررسی کنید.

چگونه از شر زبان صدفی خلاص شویم

قبل از شروع درمان زبان اسکالوپ، تشخیص صحیح علت مهم است.

پزشک و دندانپزشک شما با هم کار خواهند کرد تا ریشه مشکل را جستجو کنند. ابزار تشخیصی رایج شامل گرفتن شرح حال کامل بیمار و انجام یک معاینه فیزیکی کامل است. آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون، بیوپسی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برای دریافت تصویر واضحی از علت شما استفاده شود.

بیشتر بخوانید
7 راهکار برای بهتر مسواک زدن دندان کودکان شما

درمان زبان صدفی

داروهای ضد التهابی تجویزی

در بیشتر دلایل، اینها به کاهش تورم و کاهش فشار کمک می کنند در حالی که از سایر درمان ها همزمان استفاده می‌شود.

محافظ های دهان

بیمارانی که از TMJ یا دندان قروچه رنج می‌برند که باعث اسکالوپ شدن زبان می شود ممکن است استفاده از محافظ دهان به نفع آن‌ها باشد. این فک را در جای خود نگه می‌دارد و از ساییدن و فشردن آن که باعث درد و ناهماهنگی می‌شود جلوگیری می‌کند.

دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP).

دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) استاندارد مراقبت برای آپنه خواب است. تسکین آپنه خواب همچنین ممکن است تورمی را که باعث ریزش زبان می شود کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است سایر دستگاه های دندانپزشکی را برای آپنه خواب امتحان کنند.

سایر داروهای تجویزی برای درمان زبان صدفی

داروها می توانند به تنظیم پاسخ التهابی بدن کمک کنند. این داروها زمانی که تشخیص پرکاری تیروئید داده می شود یا زمانی که یک اختلال خود ایمنی وجود دارد کمک می کند.

 

زبان موج دار

درمان های خانگی برای زبان صدفی یا زبان موج دار

بیماران می توانند با این ۱۰ درمان خانگی در خانه تسکین پیدا کنند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید

به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، همراه با معاینات منظم دندانپزشکی

برای سلامتی کلی ورزش کنید

از تحریک آلرژن ها خودداری کنید

سیگار کشیدن را ترک کن

استرس و اضطراب را با استفاده از تمرینات ذهنی کاهش دهید

از کمپرس گرم استفاده کنید

از داروهای ضد درد و ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم استفاده کنید.

در برخی موارد، جراحی برای کاهش اندازه زبان یا برداشتن رسوب سلول‌ها ممکن است ضروری باشد. این آخرین راه درمان است زمانی که تسکین در درمان های دیگر یافت نشده است.

ممکن است زیاد به آن فکر نکنید، اما زبانتان می‌تواند سرنخ‌های جدی در مورد وضعیت سلامتی به شما بدهد. در واقع، زبان متورم و صدفی اغلب می تواند یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاص باشد. و گاهی اوقات، می تواند نشان دهد که اتفاق جدی تری در حال وقوع است.

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *