کاهش درد عصب دندان

آیا تابه‌حال آن درد شدید ناگهانی را در هنگام نوشیدن یک جرعه چای  گرم یا آب سرد در دندان‌های خود احساس کرده‌اید؟ درد شدید ضربان دار که ایجاد می‌شود و به نظر نمی‌رسد که از بین برود، چطور؟

به احتمال زیاد از درد عصب دندان رنج می‌برید. دانستن بیشتر در مورد ساختار دندان‌ها به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چه چیزی باعث این نوع دندان درد می‌شود و چگونه کاهش درد عصب دندان را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم.

دندان ما از دو قسمت تشکیل شده است : قسمت قابل مشاهده به نام تاج و قسمت پنهان به نام ریشه. بین تاج و ریشه، پالپ قرار دارد، بافت نرمی که حاوی اعصاب و عروق خونی حیات بخش است.

دندان دارای سه لایه محافظ است: لایه بیرونی به نام مینای دندان، عاج که به پالپ متصل است و سیمانی که از ریشه محافظت می‌کند. هر گونه آسیب به این لایه‌ها، به ویژه قرار گرفتن در معرض عاج، باعث حساسیت دندان و درد عصبی می‌شود.

آسیب عصب دندان چیست؟

در داخل لایه بیرونی سخت دندان، پالپ نرم‌تر دندان قرار دارد که حاوی اعصاب و عروق خونی است. اگر عفونی شود، روی اعصاب اثر می‌گذارد و باعث درد شدید می‌شود. آسیب عصب دندان نیز می‌تواند در نتیجه ضربه دندانی که اعصاب را در معرض دید قرار می‌دهد رخ دهد؛ بنابراین، انجام سریع درمان دندانپزشکی برای جلوگیری از عفونت‌های بیشتر و کنترل درد ضروری است.

علل آسیب عصب دندان

چندین راه وجود دارد که آسیب عصب دندان ممکن است رخ دهد:

هنگامی که عاج آسیب می‌بیند یا در معرض آسیب قرار می‌گیرد، دندان‌های ما به تغییرات ناگهانی دما، فشار و انواع خاصی از غذا حساس می‌شوند. برخی از علل شایع درد عصبی در دندان‌ها عبارت‌اند از:

• پوسیدگی‌ها یا حفره‌های دندانی سوراخ‌های دائمی در دندان‌های شما هستند که به دلیل پلاک اسیدی به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و بهداشت نامناسب دهان ایجاد می‌شوند. هر چه حفره در لایه‌های محافظ دندان شما عمیق‌تر رشد کند، خطر ابتلا به دندان درد و عفونت باکتریایی بیشتر می‌شود.
  • سندرم دندان ترک خورده یک بیماری دندانی است که شامل ترک‌ها یا شکستگی‌های نامرئی مینای دندان می‌شود که باعث درد موضعی هنگام گاز گرفتن جویدن یا نوشیدن می‌شود.
  • دندان‌قروچه یا قروچه غیرارادی دندان‌ها اغلب در هنگام خواب گفته می‌شود که منجر به درد و حساسیت دندان‌ها می‌شود.
  • بیماری لثه یک عفونت باکتریایی است که لثه‌ها، بافت‌ها و استخوان‌های اطراف دندان را درگیر می‌کند. ژنژیویت (تحریک خفیف لثه) یا عفونت جدی‌تر لثه معروف به پریودنتیت نیز ممکن است باعث درد شود.

پوسیدگی یا حفره‌های دندانی

پوسیدگی دندان به دلیل بهداشت نامناسب یا مصرف دارو روی سلامت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد. هنگامی که مینای خارجی سوراخ می‌شود، خطر آسیب دیدن پالپ وجود دارد. از آنجایی که پالپ دندان حاوی اعصاب است، وقتی این اعصاب در معرض دید قرار می‌گیرند، درد ایجاد می‌شود.

بلیچینگ دندان در گیشا

دندان ترک خورده

دندان ترک خورده لایه داخلی دندان از جمله پالپ و اعصاب را در معرض دید قرار می‌دهد. معمولاً در اثر ضربه‌ای مانند ضربه خوردن به چیزی رخ می‌دهد، اما می‌تواند در اثر گاز گرفتن یک ماده واقعاً سخت نیز ایجاد شود.

دندان‌قروچه

دندان‌قروچه یکی دیگر از علل شایع آسیب عصبی دندان است. ساییدن مداوم به سطح دندان آسیب می‌رساند، پالپ را در معرض دید قرار می‌دهد و منجر به عفونت و آسیب عصبی می‌شود.

بیماری لثه

بیماری لثه باعث مشکلات زیادی از جمله التهاب لثه می‌شود. با این حال، هنگامی که لثه‌ها در نتیجه بیماری لثه عقب می‌نشینند، آنها را در معرض آسیب‌هایی به پالپ قرار می‌دهند. عفونت به سرعت وارد دندان می‌شود و در نتیجه باعث درد می‌شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به دلیل رژیم‌های غذایی غنی از قند و تمیزنکردن صحیح دندان‌ها ایجاد می‌شود. همان‌طور که مینای دندان در اثر مراقبت ضعیف آسیب می بیند و پوسیده می‌شود، حفره‌هایی ایجاد می‌شود که اعصاب را در معرض دید قرار می‌دهد. هنگامی که اینها در معرض دید قرار می‌گیرند، عفونی می‌شوند و همچنین باعث درد می‌شوند.

علائم آسیب عصب دندان

آسیب عصبی در دندان دردناک است. اگر فکر می‌کنید که آسیب عصبی دندان دارید، چند علامت وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. آنها عبارت‌اند از:

درد مبهم در نزدیکی خط لثه

یکی از ویژگی‌های رایج آسیب عصب دندان عقل یا اعصاب عفونی، درد مبهم در نزدیکی خط لثه است. اگر به موقع درمان نشود، معمولاً درد شدیدتری ایجاد می‌کند.

درد هنگام غذا خوردن

وقتی غذا می‌خورید، روی دندان‌ها فشار وارد می‌شود و مثلاً اگر دندان در اثر پوسیدگی ضعیف شود، به اعصاب در معرض دید فشار می‌آورد و باعث درد می‌شود. کمک گرفتن از دندانپزشک قبل از شدیدتر شدن درد یا عفونی شدن اعصاب ضروری است.

درد پس از قرار گرفتن در معرض دماهای گرم یا سرد

یک علامت رایج که آسیب عصبی رخ داده است، درد هنگام قرار گرفتن در معرض دمای گرم یا سرد است. آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل نیز می‌تواند منجر به حساسیت شود. اگر هنگام خوردن غذای سرد شروع به احساس درد کردید، باید از دندانپزشک کمک بگیرید.

کاهش درد عصب دندان

در صورت آسیب عصب دندان، ضروری است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پوسیدگی بیشتر و عفونی شدن اعصاب جلوگیری کنید و به کاهش درد عصب دندان کمک کند. دو درمان اصلی موجود است:

پر کردن دندان

پر کردن دندان یک درمان رایج است. دندانپزشک دندان را معاینه می‌کند و ناحیه را با بی حسی موضعی بی حس می‌کند. سپس قسمت‌های پوسیده دندان را قبل از تمیز کردن حفره جدا می‌کنند. در نهایت، دندانپزشک حفره را پر می‌کند تا از قرار گرفتن دندان در معرض آسیب بیشتر و محرک‌هایی که می‌تواند اعصاب را تحریک کند، جلوگیری کند و به کاهش درد عصب دندان کمک کند.

ایمپلنت‌های دندانی

عصب کشی

اگر آسیب عصب دندان قابل توجه باشد، ممکن است نیاز به درمان ریشه باشد. درمان ریشه پیچیده‌تر از پر کردن ساده است زیرا عصب و پالپ آسیب دیده برداشته می‌شود. سپس دندانپزشک حفره را تمیز می‌کند. پس از آن می‌توانید بدون احساس درد از دندان استفاده کنید.

نتیجه

احساس درد هنگام خوردن چیزی یا حساسیت به غذای سرد و گرم می‌تواند نشانه‌ای از آسیب عصب دندان باشد. قبل از اینکه مشکل بدتر شود و در نهایت با یک عفونت دردناک و جدی مواجه شوید، ضروری است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه نیز به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک می‌کند.

درمان‌های خانگی برای کمک به کاهش درد عصب دندان

بسته به اینکه چه چیزی باعث آن شده است، درد عصبی در دندان ممکن است به همان سرعتی که می‌آید از بین برود، یا به نظر می‌رسد درد خفیف ضربان دار برای همیشه ادامه خواهد داشت. اگر نمی‌توانید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید، در اینجا چند نکته برای درمان خانگی وجود دارد که به کاهش درد عصب دندان و ناراحتی شما کمک می‌کند:

از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ژلوفن برای کاهش درد عصب دندان استفاده کنید.

• برای ضدعفونی‌کردن ناحیه و کاهش التهاب، با آب نمک غرغره کنید.
  • از کمپرس سرد برای بی حس کردن موقت و کاهش درد عصب دندان اطراف استفاده کنید و درد و تورم را کاهش دهید.
  • به آرامی دندان‌ها را با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان طراحی شده برای دندان‌های حساس مسواک بزنید.
  • داروهای طبیعی مانند سیر، میخک، آویشن و چای نعناع نیز دارای خواص تسکین دهنده درد و ضد التهابی هستند که اگر مستقیماً روی نواحی آسیب دیده استفاده شوند، برای کاهش درد عصب دندان مناسب است.

برای درمان و کاهش درد عصب دندان علت اصلی را از دندانپزشک خود جویا شوید

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های درمان خانگی درد را مدیریت کنید، با این حال، این فقط به شما تسکین موقتی می‌دهد. مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت برای تعیین علت اصلی درد و ارائه درمان مناسب برای از بین رفتن آن برای همیشه توصیه می‌شود.

درمان عصب دندان

هنگامی که دندانی توسط پوسیدگی دندان عفونی می‌شود و به حال خود رها می‌شود، عفونت به عمق لایه‌های داخلی دندان می‌رود. لایه‌های مختلفی در دندان‌ها وجود دارد: لایه بیرونی تاج مینا و انتهای بیرونی ریشه‌ها سمنتوم است. در زیر پوشش خارجی آنها لایه دومی به نام عاج وجود دارد که بافت پالپ را که تغذیه کننده و تأمین کننده عصب دندان است، می‌پوشاند. هنگامی که عفونت برای اولین بار به دندان می‌آید، به لایه‌های بیرونی نفوذ کرده و به عمق بافت‌ها می‌رود تا عفونت را گسترش دهد. اگر دندانپزشک مشکل را زود تشخیص دهد، چنین مواردی به راحتی با یک پر کردن ساده دندان حل می‌شود، اما زمانی که وضعیت شدیدتر باشد، درمان عصب دندان ممکن است مناسب‌تر باشد.

درمان کانال ریشه، شایعات و حقیقت

هنگامی که عفونت به پالپ رسید، دیگر امکان ساده وجود ندارد زیرا به این معنی است که عفونت را زیر مواد پرکننده دندان رها می‌کنید. این می‌تواند اوضاع را بدتر کند و فشار ایجاد کند به‌طوری‌که درد می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، بنابراین پر کردن ساده دندان هرگز گزینه مناسبی برای درمان نیست.

کاهش درد عصب دندان در کودکان

در کودکان، درمان عصب دندان با روشی که در بزرگسالان انجام می‌شود کمی متفاوت است. در حالت ایده آل، در طول درمان ریشه، کانال دسترسی پیدا می‌کند و کل بافت پالپ برداشته می‌شود تا با مواد پرکننده جایگزین شود. زمانی که با دندان شیری مواجه هستید که مطمئناً در چند سال آینده این دندان می‌افتد و اینکارعملا امکان پذیر نیست. اگر عفونت دندان کودک روی دندان دائمی باشد، می‌توان از تکنیک‌های معمولی درمان کانال ریشه استفاده کرد. در غیر این صورت، روش‌های زیر ممکن است انجام شود:

پالپوتومی: ابتدایی‌ترین درمان برای کاهش درد عصب دندان که کودک می‌تواند دریافت کند، روش پالپوتومی است که فقط به تاج دندان محدود می‌شود. برای از بین بردن عفونت، به محفظه کانال روی تاج دسترسی داده می‌شود و کل پالپ تاج برداشته شده و سپس پر می‌شود. زمانی که پوسیدگی دندان فراتر از پرکردن‌های معمولی باشد اما همچنان در محدوده عمل پالپوتومی باشد، از این طریق  دندان حفظ می‌شود.

آپکسوژنز: نوع خاصی از درمان عصب دندان آپکسوژنز است و یک درمان پالپ برای دندان دائمی است که در مراحل رشد خود دچار عفونت شده است. یک روش معمولی کانال ریشه هنوز روش خوبی نیست زیرا ریشه‌ها به طور کامل تشکیل نشده‌اند، بنابراین دندان روش پالپ تراپی را در ناحیه تاج دریافت می‌کند، اما از مواد پرکننده استفاده می‌کند که همچنان باید رشد ریشه را تشویق کند.

آپکسیفیکاسیون: این نوع عصب درمانی نزدیک‌ترین روش به روش کانال ریشه بزرگسالان است زیرا دندان شیری دقیقاً به صورت دائمی تمیز می‌شود، اما هنگامی که پرمی شود، ماده‌ای قابل جذب است که به دندان جذب می‌شود. زمانی که زمانش برسد شروع به افتادن می‌کند.

آپیکوکتومی: یکی دیگر از روش‌های کاهش درد عصب دندان که ممکن است انجام شود زمانی است که عفونت در نوک دندان متمرکز شود. در این روش با ایجاد یک سوراخ کوچک روی استخوان به نوک ریشه‌ها دسترسی پیدا کرده و دندان تمیز و پرمی شود.

با توجه به ماهیت این روش، تمام درمان‌های عصب دندان باید با محلول بی‌حسی انجام شود. دندان درد ناخوشایند است و برای جلوگیری از مشکلات بیشتر نیاز به توجه فوری دارد. با این حال، زمانی که به عصب دندان آسیب می‌زند، مدیریت درد می‌تواند چالش برانگیز باشد و به دندانپزشک نیاز دارد تا مشکل را بررسی و درمان کند.