جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حساسیت ناگهانی دندان

حساسیت ناگهانی دندان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

حساسیت ناگهانی دندان

به این محتوا امتیاز دهید

چرا دندان ها حساس هستند؟

دندان ها ساختارهای زنده ای هستند و می توانند مانند هر قسمت دیگری از بدن شما آسیب ببینند. همچنین اعصابی در داخل دندان‌های شما وجود دارد که در صورت قرار گرفتن در معرض آنها ممکن است دردناک شوند.

قسمت بیرونی دندان شما با مینای دندان پوشیده شده است که زنده نیست و در صورت آسیب نمی تواند خود را بهبود بخشد. در زیر آن لایه ای از عاج وجود دارد که می تواند خود را مانند پوست یا استخوان های شما بازسازی کند. در داخل عاج توبول های ریزی وجود دارد که به اعصاب عمیق تر در داخل دندان منتهی می شود. اگر عاج شما آسیب دیده باشد، این می تواند اعصاب را از طریق لوله ها در معرض دید قرار دهد و باعث ایجاد حساسیت ناگهانی دندان به گرما و سرما شود.

اگر دندان شما ترک خورده است، حفره دارید یا آسیب دیگری دارید، این امر باعث تحریک عصب نیز می شود. در نهایت، التهاب می‌تواند باعث کنده شدن لثه‌ها از دندان‌هایتان شود که عاج زیرین را نیز آشکار می‌کند و اعصاب را از طریق لوله‌ها در معرض دید قرار می‌دهد.

هیچ‌کس نمی‌خواهد دندان درد یا ناراحتی را تجربه کند، اما وقتی مشکلی ناگهانی پیش می‌آید، می‌تواند به‌ویژه آزاردهنده باشد. ممکن است دلایل زیادی برای شروع ناگهانی حساسیت دندانی وجود داشته باشد و برخی از آنها جدی تر از دیگران هستند. علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، بهترین راه برای حفظ سلامت دهان و کاهش خطر حساسیت دندان، برنامه ریزی تمیز کردن دو بار در سال است.

حساسیت ناگهانی دندان چیست؟

بسیاری از افراد هر از گاهی دچار حساسیت ناگهانی دندان یا حساسیت بیش از حد عاج می شوند. برای اکثر افرادی که حساسیت دندانی ناگهانی را تجربه می‌کنند، یک محرک رایج خوردن یا نوشیدن چیزی سرد است، اگرچه غذاها و نوشیدنی‌های گرم نیز می‌توانند باعث بروز حساسیت دندان شوند. سایر محرک ها شامل غذا یا نوشیدنی هایی است که شیرین یا اسیدی هستند.

دلایل حساسیت ناگهانی دندان چیست؟

دلایل حساسیت ناگهانی دندان چیست؟

منطقی است که فرض کنیم هر درد یا ناراحتی ناگهانی باعث نگرانی است، اما همیشه اینطور نیست. بسیاری از علل حساسیت ناگهانی دندان به سرعت از بین می روند، به خصوص زمانی که محرک ها مانند نوشیدنی های سرد حذف شوند. با این حال، دلایلی برای حساسیت ناگهانی وجود دارد که می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامت دهان باشد. شایع ترین دلایلی که باعث می شود دندان های شما به طور ناگهانی حساس شوند عبارتند از:

  1. مسواک زدن تهاجمی
  2. خوردن یخ
  3. هوای سرد
  4. دندان قروچه و فک فشار دادن
  5. رژیم غذایی سرشار از غذاهای سفت یا اسیدی
  6. اختلالات خوردن، به ویژه پرخوری عصبی
  7. استفاده از محصولات سفید کننده دندان
  8. بیماری لثه
  9. مشکلات سینوسی
  10. آسیب و پوسیدگی دندان، از جمله فرسایش مینا، حفره ها، و ترک خوردگی دندان یا تاج
بیشتر بخوانید
آماده سازی کامل قبل از کشیدن دندان

درمان موارد شدیدتر حساسیت دندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیوند لثه برای عقب نشینی لثه

عصب کشی

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مینای دندان، بیماری‌های زمینه‌ای که منجر به حساسیت می‌شوند نیز باید جداگانه درمان شوند.

چه زمانی باید نگران دندان های حساس خود باشم؟

چه زمانی باید نگران دندان های حساس خود باشم؟

عملی نیست که دیگر هرگز نوشیدنی های سرد ننوشید یا غذاهای اسیدی نخورید تا از حساسیت ناگهانی دندان جلوگیری کنید، بنابراین اگر به طور مداوم چنین ناراحتی را تجربه می کنید، وقت آن است که برای معاینه دندانپزشکی برنامه ریزی کنید

بسیاری از علل زمینه ای حساسیت ناگهانی دندان کاملاً جدی هستند، به خصوص اگر درمان نشوند. به عنوان مثال، بیماری لثه می تواند باعث از دست دادن دندان و آسیب به سلامت کلی شما شود حتی خطر ابتلا به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامت مزمن را افزایش می دهد

چگونه می توانم از حساسیت ناگهانی دندان جلوگیری کینم؟

راه های زیادی برای کاهش خطر ابتلا به حساسیت ناگهانی دندان وجود دارد و بهترین آنها به دلایل زمینه ای ناراحتی شما بستگی دارد. اما بهترین راه‌ها شامل مسواک زدن دندان‌هایتان دو بار در روز و اطمینان از نوشیدن مقدار زیادی آب است، اگر عادات غذایی شما شامل غذا و نوشیدنی‌های حاوی اسید بالا باشد. آب به تعادل سطح اسید در دهان شما کمک می کند و اسید کمتری را برای فرسایش مینای دندان باقی می گذارد.

 

۱۰ دلیل احتمالی حساسیت ناگهانی دندان

 

قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید

حساسیت دندان به دلیل سایش مینای دندان یا اعصاب در معرض دندان شما ایجاد می شود. وقتی چیزی با دمای بسیار پایین یا زیاد می خورید یا می نوشید، ممکن است حساسیت ناگهانی دندان را احساس کنید.

بیشتر بخوانید
کانتورینگ دندان: هنر تغییر شکل دندان‌ها

رکود لثه

لثه لایه ای از بافت صورتی است که استخوان را می پوشاند و ریشه دندان را احاطه می کند تا به محافظت از انتهای عصبی دندان شما کمک کند. با افزایش سن، بافت لثه اغلب شروع به ساییدگی می کند که باعث تحلیل رفتن لثه می شود

این فرورفتگی ریشه دندان های شما را آشکار می کند و همچنین شما را در برابر بیماری های لثه و عفونت دندان آسیب پذیرتر می کند. اگر دندان‌های شما ناگهان حساس‌تر از قبل شده‌اند، تحلیل رفتن لثه می‌تواند مقصر باشد.

فرسایش مینای دندان (عاج)

تخمین زده می شود که حداقل ۱۲ درصد از مردم نوعی “حساسیت بیش از حد عاج” دارند که باعث ناراحتی آنها هنگام غذا خوردن می شود. این نوع حساسیت می تواند ناشی از خوردن یک رژیم غذایی بسیار اسیدی، مسواک زدن بیش از حد دندان ها و عوامل دیگر باشد.

در نتیجه، مینای دندان شما شروع به ساییدگی می کند و جایگزین نمی شود. این می‌تواند منجر به درد شدید و کوبنده‌ای شود که وقتی غذای خاصی را گاز می‌زنید، باعث ایجاد لرز در ستون فقرات شما می‌شود.

پوسیدگی دندان (حفره)

پوسیدگی دندان (حفره)

پوسیدگی دندان، که به عنوان حفره نیز شناخته می شود، ممکن است دلیلی باشد که دندان های شما به طور ناگهانی شروع به آزار شما کرده اند. پوسیدگی دندان می تواند برای مدتی بدون توجه به مینای دندان شما در کناره ها یا بالای مینای دندان شما باقی بماند.

هنگامی که پوسیدگی شروع به پیشرفت به سمت عفونت می کند، ممکن است حساسیت در دندان خود احساس کنید.

عفونت لثه

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، بیش از ۴۷ درصد از بزرگسالان بالای ۳۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری لثه در مراحل اولیه، ژنژیویت نامیده می شود و برخی از افراد حتی نمی دانند که به آن مبتلا هستند. دندان ها و لثه های حساس می تواند نشانه بدتر شدن بیماری لثه باشد.

ترک خوردگی دندان یا تاج

شاید تعجب نکنید اگر بدانید که دندان یا تاج ترک خورده می تواند باعث درد و حساسیت ناگهانی دندان شود. اما مواردی وجود دارد که ممکن است دندان شما آنقدر ترک خورده باشد که دردناک باشد اما تقریبا غیرممکن است.

 

عفونت سینوسی

یکی از علائم عفونت سینوسی درد و حساسیت دندان ها و فک شما است. همانطور که سینوس‌های شما ملتهب می‌شوند و با فشار ناشی از عفونت پر می‌شوند، می‌توانند انتهای عصبی دندان‌ها را فشرده کنند.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی دیجیتال

دندان قروچه

دندان قروچه و فشردن فک می تواند منجر به حساسیت ناگهانی دندان شود زیرا مینای دندان شما از بین می رود. در حالی که بسیاری از افراد هر از گاهی دندان های خود را به هم فشار می دهند یا به هم می سایند، موقعیت های استرس زا یا بد خوابی می تواند بدون اینکه شما متوجه شوید منجر به افزایش این عادت شود.

روش های دندانپزشکی

پرکردن های اخیر یا کارهای دندانی شامل سوراخ کردن می تواند به طور موقت انتهای عصبی دندان های شما را حساس تر کند. حساسیت ناشی از پر کردن دندان ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

محصولات سفید کننده دندان

استفاده از نوارهای سفید کننده، ژل های سفید کننده، یا انجام یک روش سفید کردن دندان در مطب می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای حساسیت ناگهانی دندان قرار دهد. درد در دندان‌های شما که به دلیل سفید کردن دندان‌ها ایجاد می‌شود، اغلب موقتی است و اگر استفاده از محصولات سفیدکننده را متوقف کنید، معمولاً کاهش می‌یابد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر دندان‌های شما زمانی حساس شده‌اند که قبلاً وجود نداشتند، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها ممکن است بتوانند یک درمان ساده مانند خمیر دندان کاهنده حساسیت را توصیه کنند.

دندانپزشک شما همچنین می‌تواند تشخیص دهد که آیا برای تسکین درد به یک روش اصلاحی مانند پر کردن یا کشیدن دندان نیاز دارید یا خیر.

دلایل بی شماری وجود دارد که چرا ممکن است حساسیت ناگهانی در دندان های خود احساس کنید. بیشتر آنها به فرسایش طبیعی لثه یا مینای دندان شما مرتبط هستند.

غلبه بر حساسیت ناگهانی دندان

اگر دندان‌های شما به طور ناگهانی دچار حساسیت می‌شوند، نباید مشکل را به راحتی نادیده بگیرید. مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند علت درد شما را تشخیص دهد و درمان را توصیه کند. ممکن است به چیزی ساده مانند خمیردندان کاهنده حساسیت نیاز داشته باشید، یا ممکن است به کارهای اساسی دندانپزشکی نیاز داشته باشید. در هر صورت، هدف این است که لبخند خود را به حالت عالی برگردانید.

 

 

 

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *