جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شایع ترین بیماری های دهان

شایع ترین بیماری های دهان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

شایع ترین بیماری های دهان

به این محتوا امتیاز دهید

احساس درد و ناراحتی در ناحیه دهان می تواند تمرکز ما را به طور کلی مختل کند، شناخت علت اصلی این مشکل و درمان به موقع این بیماری به این دلیل ضروری است. در این مقاله تمام تلاش خود را می کنیم تا شایع ترین بیماری های دهان را به طور مختصر بررسی کنیم تا شما شناختی حداقلی از این مشکلات داشته باشید.

 

۱. دندان درد:

اگر متوجه تورم یا چرک در اطراف دندان شدید، یا اگر تب دارید، می‌تواند نشانه‌ای از آبسه باشد، یا مشکل جدی‌تری. در اسرع وقت به دندانپزشک در گیشا مراجعه کنید. ممکن است به آنتی‌بیوتیک و همچنین درمان‌های دیگر نیاز داشته باشید.

 

 

۲. لکه‌های دندان:

دندان‌های شما مانند لباس‌های شما هستند روش صحیح بسیاری از لکه‌ها را از بین می‌برد. غذاها، داروها، تنباکو و ضربه از جمله مواردی هستند که می‌توانند دندان‌های شما را تغییر رنگ دهند. شما سه گزینه برای سفید کردن آنها دارید. دندانپزشک شما می‌تواند از یک عامل سفید کننده و یک نور مخصوص برای بلیچینگ استفاده کند. یا می‌توانید آنها را در خانه با یک کیت پلاستیکی و ژل از دندانپزشک یا فروشگاه خود سفید کنید. ساده‌ترین انتخاب، خمیر دندان سفید کننده و شستشوی سفید کننده که فقط لکه‌های سطحی را از بین می‌برد.

شایع ترین بیماری های دهان

 

۳. حفره‌های روی دندان:

این سوراخ‌های کوچک روی دندان شما نشانه بدی است. هنگامی که یک باکتری چسبناک به نام پلاک روی دندان‌هایتان جمع می‌شود، حفره ایجاد می‌شود و به آرامی پوسته بیرونی سخت به نام مینای دندان را از بین می‌برد. بزرگسالان همچنین می‌توانند با پوسیدگی دندان در خط لثه و اطراف لبه‌های پرکردگی‌های قبلی مشکل داشته باشند.

برای جلوگیری از آن، حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، میان‌وعده‌ها را محدود کنید، روزانه نخ دندان بکشید، با دهانشویه حاوی فلوراید بشویید و از قرار ملاقات‌های دندانپزشکی خود پیروی کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید از سیلانت بهره‌مند شوید.

 

 

۴. شکستگی دندان:

تصادف می‌تواند باعث ایجاد تراشه شود؛ بنابراین، مواردی بسیار کمتر مانند خوردن پاپ‌کورن، ممکن باعث آن شود. اگر تراشه بزرگ باشد یا با یک ماده رزین قوی برای جایگزینی قسمتی که بریده شده است، دندانپزشک شما یک روکش را توصیه کند. اگر پالپ در معرض خطر باشد، ممکن است به یک کانال ریشه و سپس روکش نیاز داشته باشید.

 

۵. دندان‌های نهفته:

معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که دندان به دندان، استخوان یا بافت نرم دیگری چسبیده باشد. اگر شما را آزار نمی‌دهد، ممکن است دندانپزشک توصیه کند آن را به حال خود رها کنید. اما اگر درد دارد یا ممکن است بعداً مشکلاتی ایجاد کند، جراح دهان می‌تواند آن را برطرف کند.

بیشتر بخوانید
6 تغییر سبک زندگی آسان برای بهداشت دهانی شما

 

۶. دندان ترک خورده:

شما بدون محافظ دهان فوتبال بازی می‌کردید، یا می‌جوید، یا شاید نمی‌دانید چگونه این اتفاق افتاد، اما اکنون یک دندان آسیاب ترک خورده دارید. آیا دندانپزشک شما می‌تواند دندان را نجات دهد؟ اکثر دندانپزشکان برای جلوگیری از بدتر شدن ترک، روکش را برای دندان‌های ترک خورده توصیه می‌کنند. اگر دندان به گرما و سرما حساس باشد، مشکل پیچیده‌تر است. سعی کنید طرف دیگر را بجوید تا زمانی که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر ترک بالای خط لثه باشد، ممکن است به عصب کشی و روکش نیاز داشته باشید. ترک عمیق‌تر به این معنی است که دندان باید کشیده شود. پر کردن می‌تواند احتمال ترک خوردن را افزایش دهد.

 

۷. حساس به سرما:

اولین قدم، یافتن علت است. این می‌تواند حفره، مینای دندان فرسوده یا پرکردگی دندان، بیماری لثه، شکستگی دندان یا ریشه‌های در معرض دید باشد. هنگامی که دندانپزشک شما مشکل را تشخیص داد، ممکن است به پر کردن، عصب کشی یا درمان لثه برای جایگزینی بافت از دست رفته در ریشه نیاز داشته باشید. یا ممکن است فقط به یک خمیر دندان یا نوار حساسیت‌زدا یا یک ژل فلوراید نیاز داشته باشید.

 

۸. دندان‌های زیاد: هایپردونشیا

چند دندان در دهان شما وجود دارد؟ اگر مانند اکثر مردم هستید، ۲۰ دندان شیری یا “بچه” داشتید و اکنون ۳۲ دندان بزرگسال دارید. برخی از افراد دارای دندان‌های اضافی هستند که به آن هایپردنشیا گفته می‌شود. افرادی که به آن مبتلا هستند ممکن است شرایط دیگری نیز داشته باشند، مانند شکاف کام یا سندرم گاردنر (که تومورهایی را تشکیل می‌دهد که سرطانی نیستند). درمان این است که دندان‌های اضافی را خارج کرده و از ارتودنسی برای اصلاح بایت استفاده کنید.

 

۹. دندان‌های کج:

راه حل ارتودنسی  فقط برای بچه‌ها نیست. و صاف کردن دندان‌های کج و مرتب کردن بایت فقط لبخندی زیباتر ایجاد نمی‌کند. این می‌تواند بخش مهمی از بهبود سلامت کلی دندان باشد و علائمی مانند درد فک را تسکین دهد. ارتودنتیست‌ها ممکن است از بریس‌های  تراز کننده‌ها و نگهدارنده‌ها استفاده کنند.

 

۱۰. فاصله بین دندان‌های:

ممکن است فاصله بین دندان‌های جلویی را مشکل ندانید. افراد مشهوری که این ظاهر را دارند عبارت‌اند از مدونا خواننده، آنا پاکوین بازیگر، مدل لورن هاتون و فوتبالیست که مجری برنامه تلویزیونی همکار مایکل استراهان است. اگر می‌خواهید آن را اصلاح کنید، گزینه‌های شما شامل ارتودنسی برای نزدیک‌تر کردن دندان‌ها و راه‌حل‌های زیبایی مانند روکش یا کامپوزیت است.

بیشتر بخوانید
علت بوی بد دهان پس از کشیدن دندان چیست؟

مشکلات لثه

۱۱. مشکلات لثه:

آیا لثه‌های شما به راحتی خونریزی می‌کنند؟ آیا آنها ناقص هستند؟ آیا متوجه جدا شدن آنها از روی دندان‌های خود می‌شوید؟ ممکن است به بیماری لثه (ژنژیویت) مبتلا باشید. تجمع پلاک، یک باکتری چسبنده، در زیر خط لثه باعث ایجاد آن می‌شود. در صورت عدم درمان، می‌تواند در برخی مواقع باعث ایجاد بو شود.

از دست دادن، و دندان‌های شما ممکن است جابه‌جا شده یا لق شوند. این می‌تواند جویدن و حتی صحبت کردن را سخت‌تر کند. برای جلوگیری از بیماری لثه، روزانه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و با دهانشویه ضدعفونی‌کننده بشویید و برای تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

۱۲. فشردن یا ساییدن دندان‌ها:

استرس یکی از دلایل آن است. نامرتبی دندان‌ها یا مشکلات خواب نیز می‌تواند در میان بزرگسالان مقصر باشد. (در میان بچه‌ها، علل می‌تواند شامل آلرژی باشد.) می‌تواند باعث سردرد، درد فک و دندان‌های ترک خورده یا لق شود، مدیتیشن، ورزش یا راه‌های دیگر را برای کاهش استرس امتحان کنید.

 

۱۳. مشکلات دندان عقل:

اگر دندانپزشک شما گفت که دندان عقل یا آسیاب سوم شما بدون مشکل رشد کرده شده است، خودتان را خوش شانس بدانید. اکثر مردم حداقل یک دندان عقل نهفته دارند یا نمی‌توانند به طور کامل رشد کنند. مشکلات دندان عقل شما می‌تواند باعث ایجاد حفره، آسیب به دندان‌های مجاور و بیماری لثه شود. دندان عقل عموماً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می‌شود. دندانپزشک شما باید پیشرفت آنها را دنبال کند. اگر آنها مشکل ساز شوند، ممکن است لازم باشد آنها را حذف کنید.

 

۱۴. فضای کافی برای نخ دندان کشیدن وجود ندارد:

مهم نیست که چقدر محکم باشد، همیشه باید فضایی برای نخ دندان بین دندان‌های شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است نیاز داشته باشید که از نخ نازک‌تر یا یک نخ موم شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید نوع دیگری از ابزارها، مانند نخ دندان حلقه‌دار یا پیک دندان را امتحان کنید. آزمایش کنید تا زمانی که محصولی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و سپس هر روز از آن استفاده کنید. استفاده از نخ دندان برای سلامت دندان ضروری است.

بوی بد دهان

۱۵. بوی بد دهان:

بوی بد دهان یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی است. بوی بد دهان می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • بهداشت ضعیف دهان
  • دهان خشک
  • دارو
  • عفونت
  • رفلکس اسید
  • سرطان

یک یا چند مورد از غذاهایی که می‌خورید نیز می‌تواند علت بوی بد دهان باشد. ادویه‌هایی مانند سیر و پیاز مقصر شایع آن هستند. از آنجایی که دلایل بوی بد دهان بسیار متنوع است، دندانپزشک شما یک ارزیابی کامل انجام می‌دهد و روشی را تجویز می‌کند که مناسب مورد شما باشد.

بیشتر بخوانید
محافظت از دندان کودکان در برابر پوسیدگی دندان

 

۱۶. عفونت ریشه:

پایه یا ریشه دندان شما می‌تواند با باکتری عفونی و متورم شود. این اغلب به دلیل حفره‌ها، ترک‌ها یا شکستگی‌های دندان اتفاق می‌افتد. عفونت ریشه می‌تواند به بافت‌ها و اعصاب دندان آسیب دیده و در نهایت منجر به ایجاد آبسه شود.

دندان درد مزمن (طولانی و مداوم) یکی از نشانه‌های مطمئن عفونت ریشه است. هم جویدن و هم گاز گرفتن دردناک خواهد بود و قسمتی از دهان که عفونت در آن قرار دارد به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم بسیار حساس خواهد بود. در برخی موارد، ناحیه صورت اطراف عفونت نیز متورم می‌شود. عفونت ریشه توسط عصب کشی درمان می‌شود. این روش در واقع با کمترین درد بسیار ایمن است؛ زیرا دندانپزشکان در حین انجام عصب کشی از بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند.

۱۷. فرسایش مینای دندان:

فرسایش مینای دندان وضعیتی است که به تدریج ایجاد می‌شود و دندان‌ها را هم تغییر رنگ و هم گرد می‌کند. علت اصلی آن مصرف زیاد غذاهای شیرین و اسیدی مانند نوشابه و شیرینی‌ها در مدت طولانی است. یک علت نادر مسواک زدن بیش از حد، خیلی سخت و طولانی مدت است.

فرسایش مینای دندان منجر به ایجاد دندان‌هایی می‌شود که بسیار حساس، ضعیف‌تر و مستعد ترک‌ها، براده‌ها و حجامت هستند. مینای از دست رفته روی دندان‌هایی که دچار فرسایش مینا شده‌اند قابل ترمیم نیست. با این حال، می‌توانید با کاهش مصرف غذاهای شیرین و اسیدی، فرسایش بیشتر مینای دندان را تا حد زیادی کاهش دهید. استفاده از مسواک‌هایی با موهای نرم‌تر نیز کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با روکش‌های دندانی ظاهر دندان‌های خود را تا حد زیادی بهبود بخشید.

خشکی دهان

۱۸.  خشکی دهان:

هر کسی ممکن است به خشکی دهان مبتلا شود. این یک بخش طبیعی از پیری نیست، اما در میان افراد مسن شایع‌تر است. علل خشکی دهان شامل درمان سرطان، بیماری غدد بزاقی، آسیب عصبی و دیابت است. HIV/AIDS و برخی داروها نیز می‌توانند باعث خشکی دهان و خشکی گلو شوند.

با نوشیدن آب در طول روز می‌توانید خشکی دهان و خشکی گلو را تسکین دهید. همچنین باید از موادی که خشک کننده هستند اجتناب کنید. اینها شامل الکل، دخانیات، کافئین و شیرینی‌ها هستند.

۱۹. دندان‌قروچه:

دندان‌قروچه یک اصطلاح دندانپزشکی برای زمانی است. ساییدن اغلب هنگام خواب اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند در هنگام بیداری نیز اتفاق بیفتد. این می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند، باعث ایجاد درد فک شود و حتی ممکن است منجر به سردرد و گوش درد شود.

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *