جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت بوی بد دهان پس از کشیدن دندان چیست؟

بوی بد دهان پس از کشیدن دندان

آنچه در این مطلب می‌خوانید

علت بوی بد دهان پس از کشیدن دندان چیست؟

به این محتوا امتیاز دهید

بوی بد دهان یکی از عوارض متداول کشیدن دندان و همچنین بسیاری از جراحی های دیگر دهان است. علاوه بر اینکه بوی بد دهان پس از کشیدن دندان ناخوشایند است، می تواند نشانه مشکل بزرگتری باشد. با این حال، معمولاً دلیلی برای نگرانی فوری نیست، زیرا بسیاری از مشکلات جدی‌تر که ممکن است پس از کشیدن دندان رخ دهد، با علائم قابل توجه دیگری همراه است.

در حالی که بوی بد دهان یک مشکل رایج است که می تواند ناشی از بهداشت بد دهان، انتخاب بد غذایی، سیگار کشیدن و تعداد بیشماری از عوامل دیگر باشد همچنین یک عارضه رایج پس از کشیدن دندان است.

اگرچه بسیاری از محصولات بدون نسخه برای کمک به پوشاندن بوی نامطبوع نفس شما وجود دارد، بهترین راه برای مبارزه با این مشکل شناسایی و رفع علت اصلی بوی بد دهان پس از کشیدن دندان است.

بهداشت ضعیف دهان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از شایع ترین علل بوی بد دهان پس از کشیدن دندان است. بسیاری از افراد معمولاً به دلیل درد و ناراحتی احتمالی، نسبت به لمس ناحیه اطراف محل استخراج مردد هستند. اگرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناحیه اطراف استخراج ممکن است واقعاً مشکل باشد، اما غیرممکن نیست.

اگر چند روز پس از کشیدن دندان، دندان های خود را به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا و باکتری ها می توانند روی دندان ها و لثه های شما در اطراف ناحیه ای که دندان کشیده شده است تجمع کنند و باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند. هنگامی که باکتری ها در دهان جمع می شوند و به پلاک تبدیل می شوند، می توانند گازهای بدبویی را آزاد کنند که باعث بوی بد دهان می شود. علاوه بر این، ذرات غذایی که روی دندان‌ها باقی می‌مانند نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.

اگر اخیراً دندانی کشیده اید، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از بوی بد دهان و بهبودی بسیار مهم است. اگر بوی بد دهان دارید که از بین نمی رود، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکلات دندانی زمینه ای را رد کنید.

بوی بد دهان پس از کشیدن دندان

عفونت های باکتریایی

کشیدن دندان یک جراحی رایج دهان است که معمولاً به آرامی انجام می شود. با این حال، مانند هر نوع جراحی دهان، همیشه خطر عفونت وجود دارد. عفونت های باکتریایی شایع ترین نوع عفونت بعد از کشیدن دندان هستند. زمانی که باکتری وارد زخم باز باقی مانده پس از کشیدن دندان یا دندان عقل می شود، این اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید
محافظت از دندان کودکان در برابر پوسیدگی دندان

علائم عفونت باکتریایی پس از کشیدن دندان می تواند شامل درد، تورم، قرمزی، ترشح از محل و البته بوی بد دهان باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم، ضروری است که فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا عفونت قابل درمان باشد. در صورت عدم درمان، عفونت های باکتریایی می توانند منجر به مشکلات جدی سلامتی شوند.

چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از کشیدن دندان انجام دهید. ابتدا، حتماً دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح دهان خود را برای مراقبت بعد از عمل دنبال کنید. این شامل مواردی مانند سیگار نکشیدن، استفاده از نی، یا نوشیدن الکل برای حداقل ۲۴ ساعت پس از جراحی دهان می شود. همچنین باید حداقل به مدت یک هفته از جویدن چیزهای سخت خودداری کنید. علاوه بر این، محل استخراج را با شستشوی ملایم با آب نمک گرم چند بار در روز تمیز نگه دارید.

دهان خشک

در حالی که کشیدن دندان یک عمل جراحی دهان نسبتاً معمولی است، اما می تواند عوارض جانبی موقتی از جمله خشکی دهان و بوی بد دهان را ایجاد کند. خشکی دهان که به عنوان خشکی دهان نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن بزاق کافی در دهان وجود ندارد. بزاق برای مرطوب نگه داشتن دهان و جلوگیری از بوی بد دهان مهم است. هنگامی که تولید بزاق کاهش می یابد، باکتری ها می توانند راحت تر رشد کنند، که منجر به بوی بد می شود.

برای کمک به مبارزه با خشکی دهان و بوی بد دهان پس از کشیدن دندان، مهم است که با نوشیدن مایعات زیاد هیدراته بمانید. مکیدن چیپس یخ یا آب نبات سفت بدون قند نیز می تواند به تحریک تولید بزاق کمک کند. همچنین جایگزین‌های بزاق بدون نسخه وجود دارد که می‌توان از آنها برای مرطوب نگه داشتن دهان استفاده کرد.

اگر خشکی دهان بیش از چند روز پس از کشیدن دندان ادامه داشت، مهم است که با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است استفاده از دهانشویه مخصوص یا درمان های دیگر را برای کمک به کاهش علائم توصیه کنند.

خونریزی بعد از کشیدن دندان

خونریزی بعد از کشیدن دندان

هنگامی که دندان کشیده می شود، خونریزی قابل انتظار است. در بیشتر موارد، خونریزی ظرف چند ساعت کاهش می یابد. با این حال، در برخی موارد، خونریزی پس از عمل ممکن است تا چند روز پس از عمل جراحی دهان باقی بماند. وقتی این اتفاق می‌افتد، به دلیل خونی که در دهان شما جمع می‌شود، احتمالاً نفس شما شروع به بوی بد می‌کند.

بیشتر بخوانید
کاهش درد عصب دندان فوری + روش های خانگی کاهش درد

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود خونریزی بعد از عمل رخ دهد. یکی از دلایل این است که لخته خونی که در حفره دندان ایجاد می شود ممکن است از جای خود خارج شود. اگر دهان خود را خیلی شدید بشویید یا بلافاصله پس از کشیدن بیش از حد تف کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. سیگار کشیدن همچنین باعث خونریزی بعد از عمل می شود زیرا از بهبودی مناسب جلوگیری می کند و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

عفونت و بوی بد دهان پس از کشیدن دندان

سایر دلایل خونریزی پس از عمل ممکن است شامل قرار دادن نادرست ایمپلنت دندان، آسیب عصبی، یا نیش تصادفی روی بافت های نرم باشد. اگر خونریزی بعد از عمل بیش از چند روز ادامه داشت، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. خونریزی که بیش از یک هفته طول بکشد ممکن است نشانه مشکل جدی تری مانند عفونت باشد. تا زمانی که نتوانید به پزشک خود مراجعه کنید، مهم است که ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید.

بوی بد دهان پس از کشیدن دندان و دندان درد

حفره خشک

حفره خشک که به آن استیت آلوئولار نیز می گویند، یک عارضه دردناک است که می تواند پس از کشیدن دندان رخ دهد. این عارضه به دلیل تحریک شدن استخوان در معرض در حفره ایجاد می شود و می تواند منجر به ترشحات بدبو از دهان شود. علائم آن شامل بوی بد دهان، درد شدید، تورم و طعم ناخوشایند در دهان است.

این عارضه معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه و شستشو با آب نمک قابل درمان است. در برخی موارد، آنتی بیوتیک یا جراحی دهان ممکن است ضروری باشد. هر کسی که علائم خشکی سوکت را تجربه می کند باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند. آنها سوکت را تمیز می کنند و یک پانسمان دارویی را در آن قرار می دهند تا روند بهبودی تسریع شود.

داروها

گاهی اوقات داروهایی که بعد از کشیدن دندان مصرف می کنیم باعث ایجاد تنفس وحشتناک می شود. آنها با دندان ها و لثه ها واکنش نشان می دهند و بوی بدی آزاد می کنند. بهترین راه برای خلاص شدن از شر این بو، هیدراته ماندن است. آب زیادی بنوشید که اثر آن را خنثی می کند. همچنین داشتن آب میوه های تازه و غذاهای نرم و سالم که برای سلامتی شما مفید است نیز خوب است. وقتی همه چیز در بدن شما متعادل شود، بو به طور خودکار از بین می رود. با این حال، با معده خالی، افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید
حساسیت ناگهانی دندان

بوی بد دهان پس از کشیدن دندان بسیار رایج است. این می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله بهداشت بد دهان، عفونت های باکتریایی، خشکی دهان، خونریزی پس از استخراج و خشکی حفره باشد. اگر بوی بد دهان شما ادامه پیدا کند، متخصصان دندانپزشکی می توانند شما را معاینه کنند تا ریشه مشکل را بیابند و هر گونه مشکل اساسی بهداشت دهان و دندان را رد کنند.

چگونه با بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان مقابله کنیم؟

چگونه با بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان مقابله کنیم؟

مهمترین و موثرترین راه برای درمان بوی بد دهان پس از کشیدن دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. یک مسواک با موهای بسیار نرم بخرید و از دندانپزشک خود در مورد بهترین روش مسواک زدن ناحیه آسیب دیده بدون ایجاد اختلال در روند بهبودی بپرسید. بعد از چند روز اول، بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید و به یاد داشته باشید که زبان خود را نیز مانند دندان‌هایتان مسواک بزنید، زیرا زبان شما می‌تواند حامل باکتری‌های زیادی باشد که به راحتی به حفره خالی دندان منتقل می‌شوند.

دهانشویه سریعترین راه برای خلاص شدن از شر هر گونه باکتری اضافی است که ممکن است در نتیجه خشکی پس از جراحی در دهان شما ایجاد شده باشد. بیشتر دندانپزشکان توصیه می کنند که در ۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان از دهانشویه استفاده نکنید زیرا زخم هنوز تازه است.

خشکی به خودی خود باعث ایجاد بوی بد دهان پس از جراحی دهان می‌شود، بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید، اما از شستشوی زیاد و تف کردن زیاد خودداری کنید، زیرا این کار باعث می‌شود بزاق دهان شما را از باکتری‌ها محافظت کند و مواد شیمیایی که می‌توانند باعث ایجاد بو شوند را پاک می‌کند. .

اگر سیگاری هستید، سیگار کشیدن می تواند تا حد زیادی سرعت بهبود زخم در دهان شما را کاهش دهد، شما را مستعد خشکی دهان می کند و همچنین شما را در معرض خطر ابتلا به خشکی حفره قرار می دهد. اگر نمی‌توانید نیکوتین را در طول دوره نقاهت ترک کنید، حداقل به مکانیسم زایمانی که مستلزم استعمال دخانیات نیست، مانند سیگار کشیدن، تغییر دهید. اگرچه این هنوز به بهبود زخم آسیب می رساند، اما ضرر آن بسیار کمتر از دود تنباکو است.

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *