جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دندانپزشکی در دوران بارداری

دندانپزشکی در دوران بارداری

آنچه در این مطلب می‌خوانید

دندانپزشکی در دوران بارداری

به این محتوا امتیاز دهید

درمان دندان در دوران بارداری

مراقبت صحیح از دندان، درمان به موقع دندان ها و لثه ها در دوران بارداری دیگر تنها دغدغه مادر باردار برای سلامتی او نیست، بلکه مراقبت از سلامت کودک نیز هست. زنانی که در انتظار بچه‌دار شدن هستند، کنجکاو هستند که بدانند آیا امکان دارد درمان دندان‌هایشان انجام شود، چه زمان ازبارداری بهتر است که ا این کار را انجام دهند، تا چه اندازه درمان بی‌خطر است

آیا بر روند بارداری تأثیر می‌گذارد و آیا به جنین آسیب می‌رساندیا خیر.

تمام مزایا و معایب دندانپزشکی در دوران بارداری را بر اساس نظرات و توصیه های پزشکان در این مقاله گردآوری کرده ایم.

 

آیا دندانپزشکی در دوران بارداری قابل انجام است؟

پزشکان انجام درمان دندانپزشکی را در مرحله برنامه ریزی  برای بارداری توصیه می کنند. با این حال، بارداری یک بیماری نیست و به خودی خود مانع رفتن نزد دنداپزشم به حساب نمی آید. علاوه بر این، با نشانه های خاصی، مادر باردار نیاز به درمان فوری دندان و لثه دارد. از جمله این نشانه ها:

  • پوسیدگی در مراحل مختلف و عوارض آن (پالپیت، پریودنتیت)؛
  • التهاب لثه (خونریزی، التهاب لثه، پریودنتیت)؛
  • بیماری های عفونی و قارچی غشای مخاطی (استوماتیت، کاندیدیازیس)؛
  • صدمات دندانی که منجر به ظاهر شدن براده ها، ترک ها، آسیب به پالپ، ریشه دندان می شود.

برای هر گونه علائم بیماری های دندان، لثه، باید از دندانپزشک وقت ملاقات بگیرید. او با در نظر گرفتن سه ماهه بارداری و ویژگی های دوره آن، رفاه، وضعیت سلامتی مادر باردار، ماهیت مشکل، ایمن ترین درمان را تجویز می کند.

دندانپزشکی در دوران بارداری

 

تفاوت های ظریف درمان و دندانپزشکی در دوران بارداری

بیایید ویژگی های اصلی دندانپزشکی در دوران بارداری را بررسی کنیم  و به سوالات متداول مادران باردار پاسخ دهیم:

 

آیا در دوران بارداری می توان دندان ها را پر کرد؟

بله، از آنجایی که مواد پرکننده مدرن ضد حساسیت، غیر سمی هستند و بنابراین برای مادر و نوزادش بی خطر هستند. فن آوری های مورد استفاده در پر کردن / ترمیم دندان نیز بی خطر هستند.

 

آیا خانم های باردار می توانند با اشعه ایکس از دندان عکسبرداری کنند؟

بسیاری از فرآیندهای پاتولوژیک در حفره دهان به طور نامحسوس (در داخل بافت های دندان) توسعه مییابند و فقط با کمک تشخیص سخت افزاری قابل تشخیص هستند. به طور سنتی در دندانپزشکی از تشخیص اشعه ایکس (تصویر برداری با اشعه ایکس) استفاده می شود. در دوران بارداری، استفاده از رادیوویزیوگرافی دیجیتال توصیه می شود که در معرض اشعه کم قرار می گیرد. در طول معاینه، بیمار روی یک پیش بند محافظ قرار می گیرد.

 

آیا زنان باردار می توانند دندان های خود را با بی حسی موضعی درمان کنند؟

دندان درد یکی از شدیدترین و دردناک ترین دردها محسوب می شود. دندان درد در دوران بارداری نیز می تواند خطرناک باشد، زیرا باعث ایجاد استرس در مادر می شود. با مداخلات جزئی (پر کردن حفره های کوچک پوسیدگی)، از بیهوشی در زنان باردار استفاده نمی شود. اگر درمان شامل احساسات دردناک (تهیه حفره عمیق، درمان پالپیت) باشد، با تزریقیک بی حس کننده موضعی انجام می شود. پزشک دارو را با در نظر گرفتن وضعیت بیمار، نشانه ها و موارد منع مصرف انتخاب می کند.

بیشتر بخوانید
کاهش درد عصب دندان فوری + روش های خانگی کاهش درد

 

محدودیت ها و موارد منع مصرف

منع اصلی برای درمان یک زن باردار در دندانپزشکی، تهدید به ختم بارداری است. در دوره طبیعی بارداری، مادر هیچ عامل خطری ندارد، درمان بیماری های فوری ئیا بالقوه خطرناک حفره دهان را می توان در هر زمان (در هر سه ماهه) انجام داد.

دندان درد در دوران بارداری

 

موارد منع مصرف دندانپزشکی در دوران بارداری

 

۱- بلیچینگ

منع مصرف به این روش به این دلیل است که می تواند برای مینای دندان ضعیف شده کاملاً تهاجمی باشد. در حین حمل کودک، بدن زن سهم شیر از انرژی و مواد مغذی را به شکل گیری و رشد کودک هدایت می کند. در این راستا بسیاری از مادران باردار کمبود کلسیم در بدن دارند که منجر به کاهش استحکام بافت های سخت دندان می شود. در این وضعیت مینا، بلیچینگ  می تواند به سلامت دندان آسیب جدی وارد کند.

۲- سی تی

به دلیل مضر بودن پرتوهای یونیزان توموگراف کامپیوتری برای جنین ،انجام نمی شود.

۳- پروتز، ایمپلنت

دلیل منع مصرف نیاز به توموگرافی کامپیوتری، مداخله جراحی در مقیاس بزرگ است که نیاز به استفاده از داروهای بی حسی قوی و در برخی موارد درمان دارویی اضافی دارد. استثناء پروتز متحرک، نصب پروتز بر روی ایمپلنت های موجود است. این روش ها فقط پس از مشورت با متخصص زنان انجام می شود، اگر مادر باردار منع مصرف فردی نداشته باشد.

۴- کشیدن دندان

کشیدن دندان عقل (دندان آسیاب سوم، رویش نیافته یا دیستوپیک به شرط عدم وجود ناراحتی و عارضه) تا زمان تولد نوزاد به تعویق می افتد. پزشک در موارد استثنایی تصمیم به کشیدن دندان در دوران بارداری می گیرد – در مورد یک فرآیند التهابی حاد، درد حاد، زمانی که انجام درمان و ترمیم کافی غیرممکن است، در صورتی که حفظ یک دندان بیمار باعث آسیب بیشتر شود. تهدیدی برای سلامت مادر و کودک از حذف آن است.

۵- بیحسی عمومی

طیف وسیعی از داروهای بی حس کننده موضعی

۶- درمان ارتودنسی

بهتر است آن را به بعد (هنگام تولد نوزاد) موکول کنید. اگر مادر باردار قبلاً از بریس استفاده کرده باشد، درمان ادامه می یابد، اما الزامات بهداشت و کنترل وضعیت مینای دندان در حال افزایش است.

درمان در سه ماهه های مختلف

حتی اگر مادر مسئولانه به موضوع برنامه ریزی بارداری نزدیک شود و دندان های خود را از قبل درمان کرده باشد، در دوران بارداری هنوز باید به طور مرتب به دندانپزشکی مراجعه کند. این امر به شناسایی پوسیدگی و سایر فرآیندهای پاتولوژیک در حفره دهان در مراحل اولیه، استفاده از ایمن ترین روش های درمانی و جلوگیری از تأثیر منفی عفونت ها بر رشد و سلامت کودک کمک می کند. برای کنترل وضعیت دندان ها و لثه ها، مادر باردار باید در سه ماهه اول (قبل از ثبت نام) و در ماه های آخر قبل از زایمان تحت معاینه دندانپزشکی قرار گیرد.

اگر بخواهیم در مورد انجام هر گونه اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری صحبت کنیم، نه تنها وضعیت مادر، بلکه مدت زمان بارداری نیز مهم است. هر سه ماهه دارای ویژگی هایی است، خطراتی که انتخاب روش های درمانی را تعیین می کند.

بیشتر بخوانید
5 بیماری خود ایمنی که با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند.

 

سه ماهه اول دندانپزشکی در دوران بارداری

سه ماهه اول دندانپزشکی در دوران بارداری

سه ماهه اول تا ۱۲ هفته طول می کشد. در سه ماهه اول، تمام اندام های حیاتی بدن نوزاد متولد نشده شکل می گیرند، در حالی که جفت هنوز به اندازه کافی قوی نیست که بتواند به طور قابل اعتماد از جنین در برابر تأثیر عوامل خارجی محافظت کند و بدن زن تحت تأثیر هورمونی، فیزیولوژیکی و متابولیک جدی قرار می گیرد. تغییر می کند. هرگونه مداخله، استرس، داروها می تواند بر روند بارداری و سلامت کودک تأثیر منفی بگذارد، بنابراین، درمان دندان در دوران بارداری در سه ماهه اول با استفاده از روش های درمانی عمدتا غیر تهاجمی انجام می شود.

 

ویژگی های درمان دندانپزشکی  در هفته ۱۲-۱ بارداری:

 

در صورت امکان، پزشک جراحی، استفاده از داروها، بیهوشی را حذف می کند.

روش های درمانی سریع استفاده می شود (پوسیدگی در مرحله اولیه با استفاده از فناوری ICON، آماده سازی و پر کردن حفره های کوچک بدون بیهوشی).

صرف نظر از اصطلاح، اقدامات پیشگیرانه (بهداشت حرفه ای) توصیه می شود که برای آن دندانپزشک ایمن ترین داروها و ابزارها را با در نظر گرفتن موقعیت بیمار انتخاب می کند.

سه ماهه دوم دندانپزشکی در دوران بارداری

این دوره بین ۱۳ تا ۲۴ هفته بارداری است. هم برای مادر و هم برای نوزاد، این آرام ترین و امن ترین دوره است. بنابراین، اگر بیمار دارای اندیکاسیون هایی برای درمان پوسیدگی، بهداشت حرفه ای و سایر اقدامات برنامه ریزی شده دندانپزشکی باشد، دندانپزشک آنها را به سه ماهه دوم بارداری منتقل می کند.

دندان درد بارداری

 

سه ماهه سوم دندانپزشکی در دوران بارداری

یکی از سوالات مبرم برای مادران باردار این است که تا چه هفته ای می توان دندان ها را در دندانپزشکی درمان کرد؟ سه ماهه سوم (شروع از هفته ۲۵ و قبل از زایمان) مانند سه ماهه اول برای مادر باردار بسیار دشوار است. مشکلات ناشی از بارهای سنگین بر روی بدن زن، افزایش حساسیت جفت به عوامل خارجی است. درمان دندان در دوران بارداری در سه ماهه سوم در صورت بروز شرایط حاد که می تواند برای سلامت مادر و کودک خطرناک باشد انجام می شود. توصیه می شود عملیات برنامه ریزی شده، رویه ها، روش های درمانی را تا زمان تولد نوزاد به تعویق بیندازید.

 

تسکین درد  دندان و دندانپزشکی در دوران بارداری

دندان درد اکثر مواقع می تواند بسیار دردناک باشد، به خصوص وقتی صحبت از شرایط حادی مانند پالپیت، کشیدن دندان و درد باشد، استرسی است که در هر مرحله از بارداری می تواند خطرناک باشد.

در صورت نیاز به درمان دندانپزشکی برای یک خانم باردار، پزشک باید مطمئن شود که هیچ چیزی سلامت مادر و جنین را تهدید نمی کند. برای یک درمان راحت (بدون درد) و ایمن، از نسل جدیدی از مسکن ها استفاده می شود. اینها عبارتند از لیدوکائین، اولتراکائین، اسکاندونست.

بیشتر بخوانید
زبان موج دار

 

این مسکن به چند دلیل برای زنان باردار توصیه می شود:

 

اجزای آن بر سد محافظ جفتی غلبه نمی کنند.

آنها بر جریان خون داخل رحمی و جفتی تأثیر نمی گذارند.

حاوی اجزای منقبض کننده عروق با غلظت کم؛

تهدیدی برای اختلال در بارداری نیست، برای مادر و کودک بی خطر است.

جایگزینی برای بی حسی موضعی در دوران بارداری، درمان تحت آرام بخش (در طول خواب) است. این روش حتی در دندانپزشکی کودکان در درمان کوچکترین بیماران نیز کاربرد دارد.

فواید آرام بخش در درمان دندان در دوران بارداری:

 

بدون تأثیر منفی بر مادر و نوزاد؛

از بین بردن استرس برای مادر در طول درمان

روش های درمان دندانپزشکی در دوران بارداری چگونه انجام می شود

احتمال ابتلا به بیماری های دندانی در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زن، تضعیف مینای دندان در برابر این واقعیت است که بیشتر عناصر کمیاب دخیل در تشکیل بافت استخوانی به رشد کودک هدایت می شود. متخصصان کلینیک دندانپزشکی برای جلوگیری از بروز مشکل و حفظ سلامت دندان ها توصیه می کنند که مادر باردار به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند، تحت درمان به موقع قرار گیرد و به توصیه های پزشک عمل کند.

سه ماهه اول درمان دندانپزشکی در دوران بارداری

یک مادر باردار نیازبرای نگرانی در مورد خطرات و عوارض مربوط به روش های دندانپزشکی ندارد، زیرا پزشکان ما با حداکثر راحتی و ایمنی از مادر و کودک مراقبت می کنند و برای این کار استفاده می کنند:

تشخیص دیجیتال با حداقل تابش یونیزه؛

روش های مدرن درمان، از جمله غیر تهاجمی، کم تهاجمی، که امکان درمان موثر و ایمن دندان ها و لثه ها را در دوران بارداری فراهم می کند، پیشگیری قابل اعتمادی از بیماری های استوما را فراهم می کند.

بیحسی ایمن؛

یک رویکرد فردی، که کل مجموعه نشانه های بیمار (وضعیت، سن بارداری، رفاه، ماهیت بیماری، واکنش های فردی به داروها و غیره) را در نظر می گیرد.

نکات مراقبت از دندان در دندانپزشکی در دوران بارداری

وضعیت حفره دهان و دندان  بر سلامت کل بدن مادر و بر این اساس بر سلامت کودک در رحم او تأثیر می گذارد. بنابراین، مراقبت مناسب از دندان ها و لثه ها برای نظارت بر وضعیت آنها در طول بارداری بسیار مهم است.

 

دندانپزشکان توصیه می کنند:

 

  • در مرحله برنامه ریزی بارداری،دهان را ضدعفونی کنید (در صورت لزوم، پوسیدگی را درمان کنید ، جرمگیری دندان در دندانپزشکی را انجام دهید).
  • پیروی از یک رژیم غذایی متعادل برای تامین ریزمغذی های کافی برای تشکیل جنین و حفظ سلامت دندان ها و استخوان های مادر.
  • حداقل ۲ بار در روز (صبح و عصر) دندان های خود را مسواک بزنید، پس از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید، از نخ دندان استفاده کنید.
  • حداقل ۲ بار در طول بارداری (در سه ماهه اول و آخر) معاینه دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی گیشا انجام دهید.
  • در صورت بروز علائم التهاب، بیماری های دهان و دندان، بلافاصله با دندانپزشک در گیشا وقت ملاقات بگیرید.

 

اطلاعات نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *