متخصص عصب کشی دندان

متخصص عصب کشی دندان

برخی از بیماران با شنیدن کلمه “عصب کشی دندان ” توسط دندانپزشک خود احساس ترس یا اضطراب می‌کنند. با این حال، اگر از انواع خاصی از دردهای دندانی رنج می‌برید، فرایند درمان ریشه ممکن است بهترین راه حل شما باشد.

مردم تصورات اشتباهی در مورد عصب کشی دندان دارند. به‌عنوان‌مثال، بسیاری بر این باورند که درمان کانال‌های ریشه بسیار دردناک هستند. با این حال، اکثر بیماران متوجه می‌شوند که وقتی یک متخصص عصب کشی دندان را انجام می‌دهد، دردناک‌تر از پر کردن معمول نیست.

هنگامی که بفهمید عصب کشی دندان چیست و چه زمانی یک گزینه درمانی مؤثر است، ممکن است احساس آرامش بیشتری داشته باشید. این راهنما بینشی ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا دهان خود را به دندانپزشک عمومی اعتماد کنید یا این کار را به متخصص عصب کشی دندان بسپارید. اما اول از همه، برای تصمیم گیری آگاهانه باید اصول اولیه عصب کشی دندان را بدانید.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان  روشی است که برای نجات یا ترمیم دندان پوسیده استفاده می‌شود. اساساً یک متخصص عصب کشی دندان  عصب و بافت پوسیده دندان را برمی دارد و سپس دندان را تمیز و ترمیم می‌کند.

در طول درمان عصب کشی دندان، دندانپزشک بافت نرم پوسیده یا عفونی را برمی دارد. گاهی اوقات افراد متوجه نمی‌شوند که دندان‌هایشان دارای بافت نرم است. وقتی به دندان‌های خود نگاه می‌کنید، متوجه مینای سخت و سفید مرواریدی می‌شوید.

با این حال، در عمق بیشتری در داخل یک لایه خمیری نرم‌تری به نام عاج وجود دارد. عاج حاوی اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است. هنگامی که شما کودک بودید، این عاج دندان‌های درحال‌رشد شما را تغذیه می‌کرد. با این حال، به عنوان یک بزرگسال، دندان‌های شما می‌توانند سالم و بدون عاج باقی بمانند. گاهی اوقات عاج ملتهب یا عفونی می‌شود. این گاهی باعث درد و التهاب غیرقابل‌تحمل می‌شود. متخصص عصب کشی دندان  شما از طریق فرایند درمان ریشه تسکین می‌دهد.

چه زمانی عصب کشی دندان ضروری است؟

هنگامی که عصب یا بافت عاج دندان شما تجزیه می‌شود، باکتری‌ها در داخل دندان تکثیر می‌شوند. این می‌تواند منجر به عفونت جدی‌تر یا آبسه دندان شود. هنگامی که بیمار دچار آبسه دندان می‌شود، کیسه‌های کوچکی از چرک روی ریشه ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان، آبسه یا سایر عفونت‌ها منجر به موارد زیر می‌شود:

• از دست دادن استخوان در اطراف ریشه دندان
  • تورمی که ممکن است به سایر نواحی صورت، سر یا گردن گسترش یابد
  • مشکلات زهکشی در اطراف ریشه که گاهی باعث ایجاد سوراخ در کناره دندان آسیب دیده می‌شود.
  • این عوارض زمانی اتفاق می‌افتد که عصب یا عاج دندان در اثر پوسیدگی عمیق دندان، ترک در دندان یا ضربه به صورت عفونی شود.

در اینجا برخی از علائم عفونت وجود دارد که ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشد:

• تغییر رنگ دندان یا دندان
  • حساسیت به گرما یا سرما
  • عفونت یا تورم در بافت لثه اطراف
  • جوش‌های مکرر روی لثه نزدیک دندان
  • تصویربرداری از دندان شما علائم قابل مشاهده عفونت و شکستگی را نشان می‌دهد

درمان موفقیت آمیز عصب کشی دندان به بیماران این امکان را می‌دهد که دندان‌های طبیعی خود را حفظ کنند و عاری از درد و عفونت مرتبط با عفونت زندگی کنند. برای بسیاری از بیماران، عصب کشی دندان بهترین راه حل است. با این حال، اولین قدم معاینه و تشخیص کامل توسط دندانپزشک است. از آنجایی که گزینه‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارد، دندانپزشکی را انتخاب کنید که بهترین روش‌های مراقبت از دندان را به روز کند.

روش‌های درمان خانگی خونریزی جای کشیدن دندان و کنترل خونریزی

آیا برای انجام عصب کشی دندان خود به یک متخصص عصب کشی دندان نیاز دارید؟

هنگامی که متوجه شدید که به فرایند درمان ریشه نیاز دارید، قدم بعدی شما یافتن بهترین متخصص برای انجام این روش است. برخی از بیماران با استفاده از دندانپزشک عمومی خود احساس راحتی می‌کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند به متخصص مراجعه کنند. اما کدام گزینه برای شما بهترین است؟

متخصص عصب کشی دندان  دندانپزشکی است که در تشخیص، پیشگیری و درمان آسیب‌ها یا بیماری‌های مربوط به پالپ دندان تخصص دارد. گاهی اوقات آناتومی دندان بیمار چالش‌برانگیزتر از حد متوسط است. ممکن است برای دندانپزشکی با تجربه کمتر، پیدا کردن یا رسیدن به ریشه سخت باشد. از آنجایی که متخصص عصب کشی دندان  در روش‌هایی مانند عصب کشی دندان تخصص دارد، این ممکن است انتخاب بهتری در آن شرایط باشد.

یک متخصص ممکن است از تکنیک‌ها یا ابزارهای پیشرفته مانند سوزن اولتراسونیک یا لیزر آب استفاده کند. یک دندانپزشک عمومی باید در تمام زمینه دندانپزشکی جاری باشد و اغلب بر مراقبت‌های پیشگیرانه تمرکز می‌کند. توسعه مهارت‌ها در تمام جنبه‌های دندانپزشکی مدرن غیرممکن است. دندانپزشک عمومی ممکن است یک عصب کشی دندان  روتین را به خوبی انجام دهد، اما ممکن است در شرایط پیچیده‌تر به متخصص نیاز باشد. یک گفتگوی صریح با دندانپزشک خود داشته باشید تا در مورد اینکه آیا متخصص عصب کشی دندان  بهترین شانس را برای موفقیت در موقعیت شما ارائه می‌دهد یا خیر.

عکس درمان ریشه‌

قبل و بعد از فرایند درمان ریشه‌ چه انتظاری باید داشت

فرایند درمان ریشه حداقل به‌یک‌بار و اغلب چندین بار مراجعه به دندانپزشک یا متخصص ریشه نیاز دارد. ابتدا دندانپزشک یا متخصص ریشه شما از تصویربرداری مانند اشعه ایکس برای دیدن ساختار دندان و محل پوسیدگی استفاده می‌کند. متخصص ممکن است بسته به شرایط شما یک بیهوشی تجویز کند. در برخی موارد چون ریشه مرده است، لازم نیست. بعد، متخصص عصب کشی دندان  شما یک سوراخ دریل می‌کند. مرحله بعدی حذف مواد پوسیده و تمیز کردن محل است. پس از آن، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان را پر می‌کند.

زمان‌بندی متفاوت است. گاهی اوقات ترمیم ریشه بلافاصله اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات بیمار نیاز به درمان اضافی دارد تا ابتدا از شر عفونت خلاص شود. دندانپزشک ممکن است از پر کردن موقت استفاده کند. جزئیات دقیق به تعدادی از عوامل از جمله اینکه آیا بیمار نیاز به ترمیم کامل دارد بستگی دارد. از آنجایی که هر موقعیتی متفاوت است، با دندانپزشک خود صحبت کنید. در پایان، بیمار دارای یک دندان یا تاج پر شده و یک دندان عاری از عفونت است.

اکثر روش‌ها شامل یک دوره بهبودی و درمان هستند. اکثر بیماران عصب کشی دندان گزارش می‌دهند که داروهای مسکن معمولی بدون نسخه آنها درد را در طول بهبودی کنترل می‌کند.

مطمئن شوید که دستورالعمل‌های بهداشت دهان و دندان ارائه شده توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه را دنبال کنید. معمولاً بیمار یک روال معمول بهداشت دندان را از سر می‌گیرد. با این حال، سلامت لثه به ویژه پس از عصب کشی دندان مهم است، زیرا بافت نرم اطراف دندان در حال حاضر تغذیه‌ای را که قبلاً توسط پالپ داخل دندان ارائه می‌شد، فراهم می‌کند.

با هر روش دندانپزشکی، اولین قدم شما یک معاینه و تشخیص کامل است. در مورد هر گونه ناراحتی یا نگرانی در مورد سلامت دهان با دندانپزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر قرار ملاقات‌هایی را برای معاینات و تمیز کردن کامل دندان‌ها ارائه می‌دهد. چهار علامتی که نشان می‌دهد باید به متخصص عصب کشی دندان  مراجعه کنید.

آیا نمی‌دانید که به متخصص عصب کشی دندان نیاز دارید یا نه؟

درد شدید دندان یک شاخص رایج است که نشان می‌دهد درمان ریشه ضروری است. هنگامی که یک بیمار دندانپزشکی نیاز به متخصص عصب کشی دندان  دارد، باید با یک متخصص ریشه دندان قرار ملاقات بگذارد.

درباره متخصص عصب کشی دندان

درک این موضوع که متخصص عصب کشی دندان، متخصص درمان کانال ریشه  نیز نامیده می‌شود، به بیماران دندان‌پزشکی اجازه می‌دهد تا بدانند که برای انجام درمان ریشه باید توسط چه کسانی ویزیت شوند.

متخصص عصب کشی دندان‌ها دندانپزشکانی هستند که تصمیم گرفته‌اند با آموزش‌های تکمیلی که بر درمان مشکلات دهان مرتبط با پالپ و اعصاب دندان تمرکز دارد، تحصیلات خود را ادامه دهند. یکی از رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی که متخصصین ریشه انجام می‌دهند، عصب کشی دندان است. فهرست زیر شامل چهار علامت رایج است که بیماران  با مشاهده آن به این نتیجه می‌رسند که ممکن است زمان مراجعه به متخصص ریشه برای درمان ریشه رسیده باشد.

چهار نشانه که نشان می‌دهد زمان مراجعه به متخصص عصب کشی دندان است

دندان درد شدید و یا مداوم

هر زمان که یک بیمار دندان‌پزشکی درد شدید یا مداومی را تجربه می‌کند، اغلب به این معنی است که در اسرع وقت به درمان دندانپزشکی نیاز دارد. این درد اغلب به دلیل آبسه دندان است که ممکن است باعث عفونت در استخوان‌ها و بافت‌های اطراف شود. متخصص عصب کشی دندان‌ها اغلب با هدف نجات دندان بیمار به درد شدید دندان می‌پردازند، زیرا دهان سالم دهانی است که دارای مجموعه کامل دندان باشد.

تورم و حساسیت

هر زمان که یک بیمار دندانپزشکی تورم و حساسیت را تجربه می‌کند، اغلب نشانه‌ای از وجود نوعی عفونت است. این تورم و حساسیت اغلب در اطراف دندان رخ می‌دهد، اما می‌تواند در صورت، گردن یا سر بیمار نیز رخ دهد. بیمارانی که هرگونه تورم یا حساسیت مداوم را تجربه می‌کنند باید در اسرع وقت به متخصص عصب کشی دندان  مراجعه کنند، زیرا عفونت ممکن است بر پالپ دندان تأثیر منفی بگذارد.

آسیب قابل مشاهده به دندان

صدمات قابل مشاهده به دندان‌ها شامل مواردی مانند تغییر رنگ، شکستگی و ترک است. همه اینها نشانه آسیب دندان است. هنگامی که یک دندان آسیب می‌بیند، نیاز به درمان حرفه‌ای دندانپزشکی دارد. بیماران دندانپزشکی باید ماهی یک بار دهان خود را در خانه معاینه کنند و به دنبال علائمی مبنی بر نیاز به درمان حرفه‌ای دندانپزشکی باشند.

حساسیت ناگهانی دندان

حساسیت دندان هنگام مصرف غذا و مایعات سرد یا گرم

حتی باوجوداینکه بسیاری از بیماران دندانپزشکی گهگاه سطحی از حساسیت دندان را تجربه می‌کنند، اما اگر بیش از دو هفته طول بکشد، وقت آن است که یک نوبت دندانپزشکی داشته باشید. اگر فردی در هنگام مصرف هر چیزی که گرم یا سرد است دچار حساسیت شود، اغلب به این معنی است که پالپ داخل دندان ملتهب است که این علامت موقتی را ایجاد می‌کند. حساسیت طولانی مدت اغلب نشانه چیزی جدی‌تر است.

آیا به متخصص عصب کشی دندان نیاز دارید؟

اطلاعات فوق مروری بر برخی از شاخص‌های رایج است که باید به متخصص عصب کشی دندان  مراجعه کرد. برای کسانی که یک یا چند مورد از علائم بالا را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود در اسرع وقت، وقتت ملاقات بگذارند. عصب کشی دندان دندان‌ها را نجات می‌دهد، اما اگر بیمار بیش از حد صبر کند ممکن است دندان از بین برود.

چگونه یک متخصص عصب کشی دندان  می‌تواند به مشکلات پیچیده دندان کمک کند

اگر بیماری یا آسیب جدی به دندان وارد کرده باشد، دندانپزشک ممکن است بیمار را برای درمان تخصصی که برای نجات دندان طراحی شده است، به یک متخصص ریشه ارجاع دهد. گاهی اوقات تشخیص و درمان مشکلات دندان نیاز به آموزش تخصصی و جراحی گسترده دارد.

مزایای درمان مجدد ریشه در مقابل کشیدن دندان

آیا به درمان مجدد ریشه فکر می‌کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمانی که این نوع درمان ضروری است، به خواندن ادامه دهید. مطالعات نشان می‌دهند که درمان اولیه عصب کشی دندان بسته به شرایط، نرخ موفقیت تا ۹۷% دارد اگرچه درمان ریشه دارای میزان موفقیت بسیار بالایی است، اما در برخی از دندان‌ها ممکن است این درمان شکست بخورد.

درمان ریشه برای نجات دندان ترک خورده

اگر دندان ترک خورده دارید، ممکن است درمان ریشه توسط متخصص ریشه توصیه شود. دندان ممکن است به دلیل گاز گرفتن چیزهای سخت یا ضربه به صورت ترک بخورد. حتی کوچک‌ترین شکاف ممکن می‌تواند عصب و رگ‌های خونی اتاقک پالپ دندان را در معرض باکتری‌های موجود در دهان قرار دهد.

حفظ دندان

آسیب و عفونت شدید دندان باعث ایجاد چالش‌های پیچیده دندانی می‌شود که برای رسیدگی به آنها نیاز به آموزش تخصصی دارد. متخصص عصب کشی دندان  در صورت امکان، با انجام روش‌های جراحی تخصصی، روی حفظ دندان‌ها پس از آسیب یا عفونت تمرکز می‌کند. زمانی که حفظ دندان امکان پذیر نباشد، این متخصص عصب کشی دندان  می‌تواند کشیدن دندان را نیز انجام دهد.

به طور خلاصه

متخصص عصب کشی دندان  می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا درمان ریشه بهترین گزینه برای شما است یا خیر. با توجه به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، درمان مجدد ریشه به طور کلی به کشیدن دندان ارجحیت دارد زیرا به طور بالقوه می‌تواند دندان‌های طبیعی شما را نجات دهد و حفظ کند. یک قرار ملاقات در اینجا با پر کردن فرم درخواست کنید: یا با شماره ۸۸۲۶۷۷۲۰ تماس بگیرید